„Ak elektrické autá, tak podobné tomuto.“
Elektrická budúcnosť neznie nadšene pre všetkých. Malé elektrické auto od Hondy, však ukazuje, že budúcnosť nemusí nevyhnutne znamenať nudu a nižší jazdný zážitok. Honda E kombinuje retro vzhľad s niekoľkými futuristickými prvkami s duchom old-school ostrého hatchbacku. Je s ňou kopec srandy, o tom niet pochýb.
Honda e Advanced je vybavená elektromotorom umiestneným na pomery malého auta netradične, vzadu. Elektromotor dodáva šťavu o výkone 154k, s 315Nm krútiaceho momentu. Vďaka tomuto zrýchli “éčko” na 100km/h za pohodových 7.3sek. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 154km/h.
Honda sa snažila spraviť model e čo najviac šoférsky prívetivým, o čom svedčí aj použitie technických riešení. Rozloženie ťažiska je 50:50, batérie uložené v podlahe vytvárajú nižšie ťažisko, konkrétne len vo výške 500mm. Pre lepšiu stabilitu, no aj jazdný komfort používa zadná náprava nezávislé zavesenie aj odpruženie kolies s kovanými hliníkovými komponentami.
Pre ešte športovejšiu charakteristiku správania na ceste je auto od výroby obuté na pneumatikách Michelin Pilot Sport 4 so širším rozmerom 225/40 R17 na zadnej náprave. V čase testu, už však Honda bola prezutá do zimných plášťov Continental Winter Contact TS860.
Honda e jazdí na očakávanie od auta kategórie B dominantne a na ceste je s ňou poriadna porcia zábavy. Aj napriek vyššej hmotnosti, 1537 kilogramov, je auto na cestách živé. Okamžite dostupný elektrický výkon robí naozaj radosť. Pohon zadných kolies s motorom umiestneným vzadu znamená lepšiu priľnavosť pri priamočiarom zrýchlení, podobne ako pri 911-kach.
Spomenuté technické riešenia plnia svoj účel. Pri jazde na okreskách takmer nie je cítiť jeho vyššiu hmotnosť, naopak pôsobí ľahko. Honda pôsobí pevne, v riadení je dostatok citu, no mohlo by byť ešte priamejšie.
Aj napriek pocitu tuhosti a štrukturálnej pevnosti však jazda po našich, často rozbitých cestách nie je nepríjemná. Jamy, zlomy aj vlny sú veľmi pekne odfiltrované, s malými rázmi pre posádku aj dobrou úrovňou zvukového odizolovania.
Vlhké novembrové podmienky tiež znamenajú, že s vypnutou kontrolou trakcie sa dá s éčkom výborne zabaviť formou driftu. Širšie zadné pneu miestami odporujú odlepeniu od asfaltu, nakoniec však poslúchnu. V meste je veľmi praktickým naozaj malý polomer otáčania, len 4.3 metra.
Auto čerpá energiu z 35.5kWh batérie. Jej nabitie cez rýchlonabíjačku s výkonom 375kW a prípojkou typu CCS je rýchle. Z 0-80% len za 20 minút. Pri častejšom výkone 50kW vzrastie obdobné nabitie na 35 minút času.
Plné nabitie má poskytnúť dojazd 222 kilometrov. Studené počasie, aj spôsob jazdy odkazujúci na zábavu s autom však nikdy nepriniesli dojazd vyšší, ako 153 kilometrov. Akumulátor auta je tiež chladený/ohrievaný vodou na základe podmienok, aby sa maximalizoval dojazd aj v extrémnych teplotných podmienkach.
Interiér auta pôsobí naozaj vzdušne a svetlo, aj vďaka panoramatickej streche, napodobenine svetlého dreva a jednoduchým líniám. Samotná prístrojová doska pôsobí naozaj ako s budúcnosti. Digitálne bočné aj spätné zrkadlo, a celá predná šírka palubnej dosky zaplnená displejmi. Na nich si okrem klasických vecí ako informácií alebo navigácie možno spustiť aj hry z hracej konzoli, alebo akvárium, dostupné, keď auto stojí.
Za možnosť pripojenia elektronických multimédií vďačí HDMI vstupu, ako aj poriadnej 230V zásuvke. Pri takomto použití sa však odporúča nechať motor zapnutý, v opačnom prípade príde k veľmi rýchlemu vybitiu klasickej batérie.
Z výbavy možno vyzdvihnúť Honda Park Pilot, vyhrievaný dvojramenný volant, FullLED svetlá s aktívnym tlmením, aj výkonnejší systém ozvučenia s výkonom 375W, jeho 75W subwoofer je umiestnený pod zadným sedadlom. Sedenie vzadu je, ako možno čakať skromnejšie, ale schopné, pohodlne odviezť štyroch.
Vzadu zaujme najmä integrovaný držiak na fľašu vo dverách a netradične, v B-stĺpiku umiestnený spínač stropného osvetlenia. Pohon zadných kolies, aj umiestnenie elektromotora vzadu majú razantný podiel na malom kufri, s objemom 171 litrov. Obsahuje taktiež dve tašky s nabíjacími káblami.
S cenou začínajúcou na 34 990 eur samozrejme nie je Honda e Advanced lacná. Je to však štýlovka, podobne ako Mini Cooper SE, ktorý je vďaka poháňaným zadným kolesám jej jediným bližším konkurentom.
Honda má podobne ako Mini bezrámové dvere, jednoduchý retro vzhľad, s rozdielom pár futuristických prvkov, ktoré Mini nemá, ako výsuvné kľučky dverí a kamera namiesto spätných zrkadiel. Zdieľajú aj podobný pocit z kvality a hutnosti spracovania, aj jazdného zážitku.
Ak hľadáte technologickú hračku do mesta, aj neďaleko mimo neho, obe vozidlá sú na tom jazdne veľmi podobne, Honda má však vďaka niekoľkým vychytávkam väčší WOW efekt.
Svoju Honda e si môžete zostaviť tu:
Honda | Príslušenstvo pre Honda e | Honda e| Elektromobily | BEV | Príslušenstvo
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
KGM Torres EVX je vďaka nízkemu fe (viac…)
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…