Prvý hybridný Merc AMG je tu! – Síce tučný, ale zato výkonný.

Mercedes-AMG GT 4dr. E PERFORMANCE hybrid započína hybridnú éru aj medzi športovými Mercedesmi.

Nový Mercedes-AMG GT 63S 4dr. je aktuálne najrýchlejším sedanom okolo Nordschleife (síce BMW M5 CS sa naň zatiaľ nedostalo). Pod jeho kapotou je 4.0 litrový twin-turbo motor s označením M177. Tento hrubo znejúcí bigwee produkuje 639 koní (2500-4500 ot.) a 900 Nm. Ale ani AMG nie je výnimka a musí ísť na zeleno. Preto využíva poznatky a prináša systém E PERFORMANCE, o ktorom sa hovorí už dlho.

Nové pohonné ústrojenstvo nezahŕňa žiadnu kosačku, osemvalec zostáva nezmenený a je spojený s permanentne budeným synchrónnym elektromotorom. Ten čerpá energiu z vysoko výkonnej batérie vyvinutej samotným AMG v Affalterbach-u. Výsledkom je 843 koní a 1400 Nm, to sú bomby čo? Preto je dobre, že sú tieto hodnoty spojené s pohonom všetkých kolies 4Matic+.

Zrýchlenie na stovku zaberie len 2.9 sekundy, na 200 km/h je za menej ako 10 sekúnd. Maximálna rýchlosť je 316 km/h. Pôsobivé, však?

Elektromotor poskytuje výkon 204 koní a 320 Nm. Je uložený na zadnej náprave, kde je spojený s elektronicky ovládanou 2 stupňovou prevodovkou aj elektronicky ovládaným diferenciálom s obmedzenou svornosťou. Ľahká a výkonná batéria je taktiež uložená vzadu, priamo nad zadnou nápravou. Takéto riešenie poskytuje lepšie vyváženie hmotnosti, elektromotor tiež pôsobí len na zadnú nápravu, preto môže svoju silu v kratšom intervale premeniť na pohon. Elektromotor radí na druhý stupeň najneskôr pri 140 km/h, keď má motor maximálne otáčky 13 500 ot./min.

Batéria disponuje kapacitou 6.1 kWh, s ktorou prejde na elektrinu 12 kilometrov. Váži „iba“ 89 kilogramov. Vďaka tomu poskytuje hustotu výkonu až 1.7 kW/kg, čo je o polovicu lepšie ako zvyčajné batérie. Nabíjanie prebieha prostredníctvom AC konektoru rýchlosťou 3.7 kW. Batéria je špecifická chladením jednotlivých buniek batérie, ktorých je dokopy 560. Chladené sú špeciálnou nevodivou kvapalinou objemu 14 litrov, ktorá prúdi milimetrovými medzerami zhora nadol batériou.

Pre jazdu je k dispozícii 7 jazdných módov: Electric, Comfort, Sport, Sport+, RACE, Slippery, Individual. Regenerácia má dokopy 4 levely, pri vrcholnom je dostatočne prudká pre ovládanie vozidla jedným pedálom. Súčasťou štandardnej výbavy je aj adaptívny podvozok AMG Ride Control +. Nezáležiac na technologických vychytávkach tak veľké auto, naplnené toľkým hardvérom bude mať kompromis vo váhe a teda aj v jazdných vlastnostiach.

S váhou 2380 kilogramov je GT63 S E PERFORMANCE o 260 kilogramov ťažší ako štandardné GT63 S s osemvalcom. Na ubrzdenie tejto hmoty slúžia uhlíkovo-keramické brzdové kotúče so 6 piestovými strmeňmi. Predné kotúče majú priemer 420 mm, menšie zadné 380 milimetrov (menšie môžu byť práve vďaka regeneratívnemu brzdeniu elektromotora).

Takže toto je športové auto novej generácie. Podobne ako všetky plug-in hybridy je však otázne ako sa toto ekologické pojatie prejaví do jazdných vlastností. Z testov iných redakcií, ktoré testovali napríklad konkurenta Porsche Panamera Turbo S e-Hybrid majú pochopiteľne problém ponúknuť presvedčivé jazdné vlastnosti keď sa cesta začne krútiť. Pre klasických ľudí, ktorí si toto auto kúpia a budú tomu pridávať skôr na rovinkách než jazdiť zákrutami naplno je to však stále auto s ktorým sa dá poriadne „zabaviť“.

Za zmienku stojí oznam, že tento plug-in hybridný pohono bude súčasťou nadchádzajúcich AMG (aj vozidiel Aston Martin). Identický systém spárovaný s V8-čkou bude aj v novom S63 AMG, v C63 AMG však už bude štvorvalec M139.

Ceny zatiaľ zverejnené neboli. Očakávať však, že bude drahšie ako štandardný AMG GT63 S, možno aj drahší ako si Porsche pýta za konkurenčnú Panameru.

Foto: Daimler

Related posts