Nové BMW X2 prichádza efektívnejšie, praktickejšie a technologicky lepšie vybavené než doteraz. Zachováva si však podstatné rysy BMW.
Nové BMW X2 je tu a prešlo si transformáciou tela. Z typicky kompaktného SUV, ktoré bolo možno označiť za malý hatchback na podstavci je teraz stále kompaktné, ale už SUV Coupe, ktoré po novom konkuruje najmä Audi Q3 Sportback a z neprémiových značiek tento tvar a veľkosť tela používajú Renault Arkana a s trochou privretého oka sem možno zaradiť aj Peugeot 408. Tvar tela SUV Coupe prináša pre nové BMW X2 viacero výhod. Poďme si ich rozobrať.
„Nové BMW X2 som si na pár hodín vyskúšal vo vrcholnom elektrickom prevedení iX2 30xDrive.“
Elektrická iX2 30 je batériový vrchol. Má 313 koní a 494 Nm vďaka elektromotorom na oboch nápravách. Každý z nich má 194 koní pri 8000 otáčkach a 247 Nm od 0-4900 otáčok. Energia sa čerpá zo 66.7 kWh batérie, použiteľná kapacita je však 64.7 kWh. Hmotnosť vozidla je tak okolo 2020 kilogramov. BMW však bolo schopné túto hmotnosť zamaskovať a aj iX2 tak pôsobí pri zmenách smeru agilne, akoby vážila o približne 400 kilogramov menej. Tristotrinásť koní dokáže vystreliť kompaktnú X2 na 100 km/h už za impozantných 5.6 sekundy, to najmä pri podržaní pádla s nápisom Boost na volante, ktorý po dobu 10 sekúnd dodá maximálny možný výkon.
Vozidlo ešte nebolo prezuté a jazdilo na 18 palcových kolesách so zimnými pneumatikami 225/50 R18. Toto je technicky výborné z hľadiska dojazdu aj dynamiky pre nízku neodpruženú hmotnosť. Aj vďaka ním sa tiež vyznačovalo vynikajúcou filtráciou priečnych nerovností, kým vysoká štrukturálna tuhosť v spojení s rázvorom a tuhšie nastavenými Adaptívnymi tlmičmi v režime SPORT zaručovala pevnú kontrolu 2020 kilogramov a dobrú úroveň spätnej väzby pri zmene úrovní výšky povrchu či vyjazdených krajniciach. Pri svižnejšom prejazde zákrutou potešila po počiatočnej nedotáčavosti spôsobenej aj pneumatikami s profilom 50 možnosť ovládať auto na výjazde plynom, so zadkom jemne rotujúcim von do šmyku okolo osi vozidla. Na pomery SUV je po šoférskej stránke nové BMW X2 prekvapivo schopné vykúzliť úsmev na tvári.
„Za skvelé jazdné vlastnosti v zákrutách vďačí výraznej caster geometrii na prednej náprave, citeľným negatívnym odklonom kolies na oboch nápravách so zadnými kolesami s väčšim negatívnym uhlom odklonu než majú predné kolesá.“
Pri klasickej jazde najviac zaujalo automatické aplikovanie rekuperácie, z ktorého mi vyplývalo, že automobil sám sleduje cestu, mapy a značky, na základe čoho automaticky aplikuje potrebnú úroveň rekuperácie. Z hľadiska pohodlia veľmi dobrá funkcia, a to aj v prípade, ak nedávate dobrý pozor za volantom. Aj z tohto dôvodu BMW iX2 nepotrebuje za volantom pádla s označením Plus/Mínus na manuálne ovládanie rekuperácie. Osobne však preferujem mať kontrolu nad vozidlom, v niektorých jazdných situáciách mi prišla vozidlom zvolená rekuperácia príliš intenzívna pre maximálnu efektívnosť jazdy a udržanie vozidla v pohybe bez zbytočnej straty kinetickej energie.
BMW X2 v novom šate SUV COUPÉ je posunom vpred voči jeho predchodcovi. Model BMW X2 je efektívnejší, praktickejší a elegantnejší ako doteraz. Pritom však stále zachováva kompaktnosť modelu X2 ako aj dôraz na kvalitu a pokrokové technológie ktorými je Bayerische Motoren Werke známa.
sDrive 20i: od 43 860€
sDrive 18d: od 45 110€
xDrive 20d: od 48 310€
xDrive M35i: od 61 810€
iX2 eDrive20: od 47 760€
iX2 xDrive30: od 55 360€
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…