Lotus Emira je asi najvýhodnejšia kúpa tohto roku a posledný spaľovací športiak od tejto legendárnej značky. Auto vyrobené špecialistami na jazdné vlastnosti, a to za menej ako 72 000 EUR. Neskutočné, kto si toto nekúpi, príde o veľa.
Najnovší Lotus nie je priamy nástupca modelov Elise, Exige ani Evora, ktoré končia svoju životnú púť tento rok. Novinka sa nazýva Emira, po vzore všetkých modelov Lotus začína sa meno začína na E, a je to veľmi pravdepodobne posledný športiak tejto značky so spaľovacím motorom.
Staronová škola
Dizajn je podobný hyperšportu Evija, len je v menšom, kompaktnejšom balení. Lotus má svoje motto, ktorého sa desaťročia drží, a ktoré vymyslel a hovorieval zakladateľ značky Colin Chapman: „Zjednodušiť a potom pridať ľahkosť.“ S váhou 1405 kilogramov však Emira nevyzerá, že by bola najľahšia spomedzi konkurencie, najmä keď Alpine A110 je o 300 kilogramov ľahším vozidlom.
Pre nadšencov športových áut Lotus bude toto veľmi dôležité auto, taktiež však so sebou prináša dve dobré a jednu zlú správu. Prvou dobrou správou je, že Lotus plánuje vyrábať Emiru vo veľkom. Chcú prekonať počty vyrobených kusov a aj predaje modelu Elise. Emiru majú v pláne vyrábať dokým bude dopyt po malom, ľahkom športiaku Lotus so spaľovacím motorom.
Druhou dobrou správou je skutočnosť že, sa nechystá žiadna hybridná a ani plne elektrická verzia Emiry. Zároveň tou smutnou správou je fakt, že toto je posledný Lotus so spaľovacím motorom.
Technika
Detailné parametre ešte neboli zverejnené, ale už vieme, že na výber bude viac motorizácií spojených s manuálnou aj automatickou prevodovkou. Emira dostane už rokmi overený, kompresorom preplňovaný 6-valec Toyota s objemom 3,5l. K nemu sa však neskôr v ponuke pridá turbomotor od Mercedes-AMG, a to konkrétne 2-liter z A45 upravený na 360 koní. Do palety motorizácií má neskôr pribudnúť aj nízko-objemový vysoko úsporný motor, o ktorom Lotus zatiaľ nič viac neprezradil.
Pri spustení predaja sa budú výkony pohybovať medzi 360 a 400 konskými silami, maximálnym krútiacim momentom 430 Nm, zrýchlenie na stovku zaberie 4.5 sekundy a maximálne jazdné rýchlosti budú do 290 km/h.
Veľkou novinkou pri Lotuse Emira je väčší dôraz na aerodynamiku vozidla počas samotného procesu vývoja . Inžinieri si dali záležať, aby vytvárala dostatok prítlaku, poriadne zatlačila auto k vozovke a poskytovala tak vysoký grip, čiže priľnavosť. Ten sa spojí s mechanickým gripom, ktorým sú Lotusy odjakživa známe. Toto spojenie ingredinecíí by malo byť receptom na výborné jazdné vlastnosti.
K výborným jazdným vlastnostiam prispieva aj zavesenie kolies. Emira disponuje zavesením kolies využívajúcim dvojité priečne ramená vpredu aj vzadu, podobne ako v Porsche 911 GT3. Toto nastavenie sa osvedčilo na domácej testovacej dráhe značky v meste Hethel.
Interiér má ďaleko od sparťanského Lotusu, na aký je človek zvyknutý. Disponuje luxusnými a príjemnými materiálmi, moderným športovým dizajnom, ktorý je aj funkčný. V interiéri sú dve TFT obrazovky, jedna namiesto klasických „budíkov“ a druhá klasická infotainment obrazovka v strede.
Veľa o ich funkciách zatiaľ nevieme, ale prirodzene majú aj aplikáciu s telemetriou jazdy. Čo je dôležitejšie, nastavenie klimatizácie sa neovláda cez obrazovku, ale klasickými otočnými ovládačmi. Veľkou zmenou je aj prítomnosť držiaku na nápoje. Na týchto riešeniach je vidno, že v Lotuse ešte stále používajú rozum.
Emira je aj praktickejšia ako Elise. Kombinovaný objem batožinového priestoru je 360 L, čo je podobné ako malý hatchback. Väčšina tohto priestoru je za sedačkami a v zadnej časti vozidla. Predný kufor Emira nemá, síce auto má motor uložený v strede. Pravdepodobne to je z aerodynamických účelov vozidla.
Veľké plány
Emira bude postavená na jednej zo štyroch nových pripravovaných platforiem. Tá, ktorú využíva Emira sa volá Sport, a bude vyrobená prevažne z hliníku. Ďalšie platformy majú názvy Hypercar, E-Sports a Premium.
Auto na platforme Hypercar už poznáme, jedná sa o 2000 koňovú elektrickú Eviju z uhlíkového vlákna. E-Sports je zaujímavosť, je to projekt zdieľaný medzi Lotusom a Alpine, ktorý prinesie novú generáciu ľahkých elektrických športiakov s výbornými jazdnými vlastnosťami.
Platforma Premium takisto prinesie zmeny, a veľké. Je to platforma zameraná na autá typu crossover a SUV. To je pravý opak filozofie značky. Ako však všetci vieme, peniaze hýbu svetom, a tieto Lotus SUV majú byť podľa predbežných plánov výrobcu hlavým zdrojom príjmov po roku 2025. Na vývoji platformy Premium sa podieľa aj materská čínska spoločnosť Geely, ktorá Lotus vlastní už pár rokov.
Emira sa svetu prvý krát naživo ukáže na festivale rýchlosti Goodwood (8-11.7). Auto má stáť menej ako 72 000 EUR a nám sa nesmierne páči. Je to Lotus, aký sme si vždy priali. Bude skvelo jazdiť, no bude aj príjemný na každý deň. Medzi jeho konkurenciu však patrí napríklad Alpine A110S, Porsche Cayman GT4 alebo BMW M2, silný konkurenti. No vlastniť Lotus je unikátna príležitosť, preto ak si ho môžete dovoliť, určite si ho predobjednajte.
Foto: Lotus