Cupra Born je španielske prevedenie iD.3, ktoré však má priniesť za volant aj riadnu dávku zábavy.
To o čom sa vravelo a vedelo, fakt, že nová športová značka Cupra predstaví aj elektrický hot-hatch sa dnes stalo skutočnosťou. Cupra predstavila model Born, o ktorom sa rozhodlo, že nebude klasickým Seatom, alebo práve Cuprou. Nová Cupra Born je už podľa základných línií postavená na VW iD.3, no keďže je to Cupra, pochopiteľne viac z nej vyžaruje športovosť a drzosť oproti priateľskému princípu použitému pri VW iD.3.
Stojac na platforme MEB pre ňu znamená motor vzadu aj pohon zadných kolies, ku ktorému sa stále viac výrobcov pri elektrických vozidlách vracia. Synchrónny elektromotor s maximálnymi pracovnými otáčkami 16 000/min bude umiestnený nad zadnou nápravou. Krútiaci moment bude na cestu prenášaný prostredníctvom 1-stupňovej prevodovky s diferenciálom, ktorý športovo mienené auto musí mať.
K dispozícii budú dve základné verzie pohonného ústrojenstva. Batérie s veľkosťami 45 a 77 kWh, výkonmi ako pri iD.3, teda 150 a 204 koní. Tým pravým orechovým by však pri Cupre Born mal byť e-Boost performance balíček, ktorý posúva výkonový vrchol na 231 koní. Dostupný bude s dvoma kapacitami batérií, 58 a 77 kWh dosahujúcimi dojazd 420 respektíve 540 kilometrov v prípade kapacitnejšej verzie.
Čo sa však dynamiky týka, navrch bude mať práve verzia s nižšou kapacitou, t.j. 58 kWh, ktorá zrýchli na stovku za 6.6 sekundy, kým ťažšej 77 kWh to zaberie presne 7 sekúnd.
Batérie vozidla sú chladené kvapalinou, už zvyčajne umiestnené nízko v centre vozidla, aby mu zabezpečovali čo najnižšie ťažisko a teda redukovali vplyv váhy na jazdu. Akumulátor sa dokáže nabíjať maximálnou rýchlosťou 125 kW, čo by malo znamenať dojazd 100 kilometrov len za 7 minút nabíjania.
Dokonca ak je batéria vyšťavená len na 5% kapacity (čo sa stáva z našej skúsenosti pri dlhších trasách často), na 80% sa dokáže dobiť „len“ za 35 minút.
Podvozok
Podvozok, ktorý má poskytnúť radosť z jazdy sa začína zavesením McPherson vpredu a 5-stupňovým viacprvkovým zavesením kolies vzadu. Vďaka uloženiu batérie dosahuje vyváženie vozidla pomyselne ideálny pomer 50:50, takže Cupra Born by mala byť skutočne agilným elektro-hot-hatchbackom.
Cupra si dala záležať aj na nastavení tlmičov adaptívneho podvozku DCC, aby priniesla optimálne nastavenie v každom zvolenom móde. Volič režimov jazdy zahŕňa aj nový CUPRA režim, ktorý má poskytnúť maximálny zážitok. Na ich nastavenie prešlo testovacie vozidlo Cupra viac ako 30 000 kilometrov v rôznych podmienkach.
Okrem toho Cupra Born disponuje aj progresívnym riadením, športovým režimom stabilizačnej kontroly, vylepšené je aj ovládanie bŕzd, ktoré je na elektrických autách často kritizované. V režime B, uspôsobenom na rekuperáciu energie auto dosahuje brzdnú silu 0.3g.
Cupra Born bude dostupná s kolesami veľkostí od 18 – 20 palcov. Šírka obúvaných pneumatík bude 215 alebo 235 milimetrov. Pri šírke 215 milimetrov bude rozmer pneumatík 215/45 R20 a obuté pneumatiky GoodYear, presný model sme však zatiaľ nezistili.
Interiér
Vnútro Cupra Born bude typicky jednoduché s veľkým horizontálne uloženým displejom na ovládanie vitálnych funkcií obsahujúcim vlastné úživatelské rozhranie (lepšie ako pri VW). Oproti iD.3 sú tu použité aj kvalitnejšie materiály s 3D efektmi povrchov.
Samozrejmosťou sú predné športové sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami. Ich centrálna časť je zhotovená z recyklovaného morského plastu zozbieraného z pláží, morského dna, povrchu či prítokov riek.
Rázvor náprav je 2 767 milimetrov, čo by malo zabezpečovať dostatok miesta pre zadných pasažierov. Kufor disponuje 385 litrami úložnej kapacity.
Cupra Born nebude jediným hatchbackom značky postaveným na platforme MEB, pretože model Born pôvodne ani nemal byť Cuprou. Vyzerá však zaujímavo, a ak sa Cupre podarí presvedčiť podobne ako pri modeloch Formentor alebo Leon, mohla by sa táto nová športová značka stať čiernym koňom koncernu VW. Na Cupra Born sme preto náležito zvedaví!
Foto: Cupra