Britský športiak prichádza konkurovať autám ako Audi R8 alebo McLaren MC20, je však ešte viac zameraný na vodiča. Má manálnu prevodovku a takmer žiadne asistenčné systémy, dokonca ani ABS. To chce skúseného a najmä šikovného vodiča.
Tí ktorí boli aktívnymi divákmi starého Top Gearu, si možno pamätajú anglické superauto, ktoré šoféroval v Taliansku Richard Hammond v roku 2010. Noble M600. Mne sa do pamäti zarylo nielen pre ohromujúce výkony, ale aj preto, že ho Richard musel vymeniť, pretože mu odišla spojka. Pre divákov to bola zábava ale pre firmu Noble nie. Aj napriek tomu Noble stále vyrába model M600 aj dnes. Asi platilo a stále platí heslo, že aj zlá reklama je reklama.
Nástupca M500
Nový Noble M500 je prvý úplne nový model od roku 2009. Stavia na technických základoch z M600. Takže ocelové šasi a kompozitová karoséria. Veľkosťou je M500 identické s M600, len o pár milimetrov širšie. Ľudia z Noble sa snažili aby bolo v interiéri priestranejšie. To sa dosiahlo pravdepodobne aj použitím menšieho motora, ale o tom neskôr.
Noble M500 využíva dvojité lichobežníkové zavesenie na oboch nápravách s vinutými pružinami a s pasívnymi tlmičmi. Jazdne by sa nemalo stratiť medzi konkurenciou podobne ako sa nestratil ani predchodca. Ten sa v roku 2010 v nemenovanom anglickom časopise umiestnil prekvapivo pred Ferrari 458 Italia. To už je úspech, síce bez faktického vyskúšania tomu ťažko uveriť.
Odôvodnené to bolo tým, že M600 bolo surové a nekompromisné. Však nemalo ABS ani posilňovač riadenia, tak sa niet čomu čudovať. M500 má hydraulický posilňovač ale stále žiadne ABS alebo airbagy. Netušil som, že toto je možné v roku 2022.
Forďácky motor?
Dostávame sa k srdcu auta. Predchodca M600 mal motor Volvo 4,4 V8 twin-turbo upravený Yamahou. Mal tri nastavenia a to na 450, 550 a 650 koní. Nová M500 má dvojicu nastavení, na 510 a 550 koní zo známeho 3,5 litrového Ecoboost V6. Je to jednotka používaná aj v aktuálnom zrodení legendy Ford GT. Maximálny výkon sa dosahuje pri pomerne nízkych otáčkach a to pri 5250 ot/min. Krútiaci moment novej M500 je 800Nm!
Noble sa nedal na cestu dvoj-spojkových prevodoviek ako každý výrobca vo svete superáut a použil jednoduchší manuál. Je to 6-stupňový manuál od firmy Graziano. Tá dodáva prevodovky aj značkám ako McLaren, Lamborghini, Maserati a pred pár rokmi aj Aston Martin. Prvá generácia Audi R8 mala 6-stuňový Graziano manuál a veľa novinárov či majiteľov ju nazvalo ako jednu z najlepších manuálnych prevodoviek všetkých čias. Tak Noble zvolil výbornú voľbu prevodovky pre analógové superauto.
Zatiaľ prototyp
Sice sa teraz jedná len o funkčný prototyp ale už sa takmer nič nebude meniť, okrem nastavenia podvozku a uhla zadného krídla. Hmotnosť prototypu je zatiaľ menej ako 1400kg. V sériovej verzii bude by mala hmotnosť dosiahnuť len 1250kg.
Interiér je viac na strane funkčnosti ako na strane luxusu. Takmer všade je alcantara a karbón. Aj keď je to asi NAJanalógovejšie športové auto súčasnosti stále má výdobytky modernej doby. Patrí sem napríklad digitálny prístrojový panel a obrazovka infotainmentu. Šofér a spolujazdec sa usadia do závodných škrupín Recaro Podium. Pocit výnimočnosti dodáva aj otvorená kulisa radiacej páky.
Noble mieri s M500 svojim výkonom a cenou do kategérie kde sa nachádza napríklad Porsche 911 Turbo a Audi R8 V10. Presná cena je zatiaľ neznáma ale mala by byť okolo 150 000 libier čo je takmer 180 000 eur. Prvý koncept bol predstavený na Goodwood Festival of Speed v roku 2018 a cieľom do ďalších rokov je vyrábať 50 kusov M500 ročne.
Foto: Evo.co.uk