Nový Mercedes-Benz EQS je nádhernou a úžasnou ukážkou EV stratégie tradičného nemeckého výrobcu.

Mercedes-Benz EQS je auto, ktoré na jednej strane posúva latky, aké momentálne medzi elektromobilmi poznáme. Z tej druhej, keďže je limuzínou, je veľká šanca, že je práve predznamenaním konca S-triedy, ikony luxusných vozidiel. Toto auto nielen ukazuje, kde Mercedes momentálne technologicky je, ale aj kam bude vývoj vozidiel smerovať. Je prvým písmenom novej éry vozidiel Mercedes-Benz, a platformou pre budúce výkonné modely.

Motory a batéria

Mercedes EQS prichádza poháňaný jedným aj dvojicou motorov. Základná verzia EQS 450 bude vybavená práve jedným motorom uloženým na zadnej náprave, ten dodáva futuristickej limuzíne výkon 333 koní. Zadné kolesá poháňa krútiacim momentom 568 Nm cez zvyčajnú 1-stupňovú prevodovku. Výkonnejšia je verzia EQS 580 pridávajúca do sústavy druhý elektrický motor poháňajúci predné kolesá. Výkon tohto dua motorov je 523 koní a krútiaci moment omnoho zdravší v pomere ku váhe vozidla, 854 Nm.

Obe verzie zdieľajú batériu s rovnakou kapacitou 107.8 kWh (pre porovnanie Porsche Taycan má 83.7 kWh batériu). Mercedes udáva, že dojazd na jedno nabitie dosahuje vzdialenosť 768 kilometrov, čo je viac, ako ktorýkoľvek rival, snáď okrem Tesly Model S Plaid+, ktorej nová batériová technológia chce zaručiť dojazd 837 kilometrov na jedno nabitie.

Automobil sa dokáže nabíjať výkonom až do 200 kW, čo pri dostatočne výkonnej nabíjačke (ako je v Auparku v Bratislave alebo na odpočívadle Beladice) znamená nabitie dojazdu 300 kilometrov za 15 minút. Samozrejme, takýto dojazd znamená veľkú batériu, a veľká batéria ohromnú hmotnosť. Mercedes EQS preto nie je žiadna horská koza, ale skôr šľachtený medveď. Menej výkonná verzia EQS 450 váži 2480 kilogramov, vrchol EQS 580 až skutočne skalne masívnych 2585 kilogramov.

Dynamika

Ako možno od Mercedesu EQS čakať, nebude sa snažiť byť extrovertný ako Tesla a porážať superšporty v šprinte, pretože to je pre limuzínu Mercedes nedôstojné. To ale neznamená, že bude pomalý. Verzia EQS 450 zrýchli na stovku za 6.2 sekundy, čo je rýchle ako väčšina hot-hatchbackov. Pri verzii EQS 580 sa tento čas zmenšuje na hodnotu 4.3 sekundy. Maximálna rýchlosť oboch modelov bude obmedzená na 203 km/h. Okrem toho Mercedes potvrdil, že v budúcnosti príde aj verzia od AMG s výkonom 787 koní.

Podvozok

Podvozok pochádza z S-triedy so štvorprvkom vpredu a viacprvkom vzadu v kombinácii so vduchovým pružením a adaptívnymi tlmičmi. Zhodným je taktiež systém natáčania všetkých 4 kolies, so štandardným natočením zadných kolies do 4.5 stupňa, a do 10 stupňov a priplatkovou „lepšou“ variantou. Zaujímavé je, že hardvér tohto systému je rovnaký, príplatkový systém bude aktivovaný aktualizáciou OTA (over the air) za poplatok.

Dizajn

Tvar vozidla, derivovaný z koncepčného vozidla vystaveného na autosalóne vo Frankfurte 2018 je snom každého aerodynamického inžiniera. EQS ma veľmi jemnú oblú líniu, aj oblé boky karosérie. Vyzerá ako polovica kvapky raziaca si cestu vzduchom. Aj vďaka svojim líniám je doteraz najnižší nameraný odpor vzduchu cd medzi produkčnými autami, jeho hodnota je LEN 0.20! Mercedes už skorej odhalil interiér, ktorý je vlastne jednou ohromnou obrazovkou, ktorou sú vlastne tri zaoblené displeje tiahnuce sa zo strany na stranu.

Skutočný pokrok v snahe byť „Zelený“

Keďže Mercedes nevyrába elektrické autá len pre to lebo to robia aj iní ale chápe aj uhlíkovú stopu, ktoré zanecháva výroba týchto uhlíkovo neutrálnych vozidiel v krajinách, z ktorých sa dodávajú vitálne komponenty, ako najmä batérie. Preto sa Mercedes rozhodol, že batérie budú vyrábane in-house priamo Mercedesom. Majú mať novú konštrukciu, ktorá redukujúcu obsah ťažkých kovov ako kobalt na menej ako 10% celkovej masy batérie.

Takáto redukcia je významná najmä pri porovnaní s batériami použitými napríklad v modeli EQC. Mercedes potvrdil, že výroba batérie pre nové EQS je v súlade s normou ISO TR 14062:2002, ktorá poukazuje na enviromentálny manažment.

Foto: Netcarshow