Ak nie je práve mechanik…
Kúpil si si prvé auto? Nadávaš na svoj starý Fiat, Ford alebo Francúza že ťa zase nechal na kraji cesty? Si prekvapený že to spravila aj Audina? Nebaví ťa riešiť drobné poruchy spotrebného materiálu a preplácať za život s autom? Tak potom si tu správne, pretože sa dozvieš rady do života s autom, ktoré ti zaistia pokoj v duši, bez tvojej snahy to však nebude. Predsa len auto je ako dieťa, alebo ako frajerka, treba sa o ňho starať a zaujímať, pretože inak bude problematické.
Alfa a Omega všetkého je ten záujem. Aj niekto, kto sa do áut vyzná asi ako ja do blockchainu môže kontrolovať základné veci alebo skrátene CHOBOT.
Písmeno CH zastupuje chladivo/chladiaca zmes/ farebná voda. Motor predsa potrebuje pracovať v optimálnej teplote, pre lepšiu predstavu, predstav si seba robiť kardio v saune. Asi tak sa motor cíti, keď jej nemá dostatok.
Písmeno O stojí za ešte vitálnejšou kvapalinou, sám hovorím že voda pre telo je ako olej pre motor, a nič pravdivejšie neexistuje. Preto ho treba kontrolovať, staršie auta už nejaký budú konzumovať, a tak isto aj športové, ak ak más Mazdu s Wankelom, tak isto vieš ako to chodí. Naviac upozornenie, nevymýšľať so zmenou viskozity, pokiaľ ho vyslovene netrápiš na SlovakiaRingu každý víkend. Predpísaný olej tam inžinieri nedali len z malomyseľnosti, ale preto, lebo motor bol s tým daným vyvíjaný.
B značí brzdovú kvapalinu, tú okrem bŕzd už dnes využíva aj spojka. Jej nedostatok sa prejavuje náhlym posratím do gatí, keď stlačíš brzdový pedál a auto nejak veľmi slabo brzdí. Presnú zmes nájdeš taktiež v knižke k autu, takže si ju nezabudni preštudovať.
Druhé O označuje Ostrekovač. Možno nie tak podstatné, pretože v krajnom prípade stačí prefiltrovaná voda z umývadla. Chemická a voňavá zmes ako melón alebo čokoľvek obľubuješ však nestojí majlant, naviac lepšie čistí sklo, síce na ten hmyz to zo skúsenosti tak neplatí, ako píšu na balení. Akokoľvek, niekedy to nastriekam len preto, aby som sa načuchal. Sú dva typy, podľa sezóny, ako nafta, síce nie doslovne, no v zime nesmie zamrznúť chápeš… Treba si tiež prečítať balenie, niektoré sa miešajú s vodou ako pri výrobe vakcínky, niektoré naleješ a jedú hneď.
Posledné písmeno CHOBOTA je T, a je najčastejším je*aním na to pri udržiavaní auta, TLAK V PNEUMATIKE. Ako lenivý už niekto musí byť, keď nemá tú mentálnu silu na 3 minúty po tankovaní sa zastaviť a skontrolovať si ho. Keď je tlak nízky a ty to na svojom BMW 320d vypáliš na 220km/h, nečuduj sa keby náhodou zomrieš. Niektorí výrobcovia to napíšu aj na pneumatiku, že nízky tlak môže spôsobiť výbuch pneumatiky. Správny tlak v pneumatike tiež zaručí jazdné vlastnosti v zákrutách ako to zamýšľal výrobca aj optimálnu spotrebu.
Je ale pravda, že tlakom si môžeš aj zlepšiť auto, najmä pri obrovských pneumatikách, na ktorých jazdí väčšina ľudí, niečo ako 195/65 R16. Tu sa dá o máličko nižším tlakom zlepšiť komfort jazdy. Vyšším zase zlepšiť spotrebu svojho auta. Je to ako taká hra, len to netreba preháňať… Tlaky sú vo väčšine prípadov na prahoch dverí, iní výrobcovia ako Škoda to nalepia na viečko nádrže a niektorí nikde, tak knihu do ruky.
Nie, nemyslím vymeniť stretávacie žiarovky za LED-ky z AliExpressu alebo Luxury LED a páliť v noci iným vodičom zrak, pričom ani nevieš, ako ťa preklínajú. Myslím vymeniť parkovačky, interiérové osvetlenie a osvetlenie ŠPZ za malé LED-ky, kľudne aj z AliExpressu. Nielen že sa nebudú vypaľovať každú jeseň, ale dodajú aj starému autu trochu života. Malý a rozumný detail, ale stretávačky si fakt odpusti, lebo nabudúce už hodím to kamení, s ktorým sa hral chlapec za Zdeňkom Pohlreichom.
Pre správny chod motora je potrebná ISKRA, nie Petržalka, ale tá produkovaná zapaľovacou sviečkou. Nie je nič zlé na klasických, ktoré vymenia aj v autorizáku, ale ak ich chceš meniť menej často, kov s označením Ir je ten čo chceš, najtvrdší (6x pevnejší a o 700 stupňov vyšší bod topenia ako Platina) aký je vo sviečkach a rovnako dobre vodivý ako Nikel alebo Platina. Dokážu zvládnuť až cez 300 000 kilometrov medzi výmenou a naviac nestoja o toľko viac (Klasická okolo 4€ vs Irídiová okolo 10€). Najlepšie po akých siahnuť sú od značiek Denso a NGK.
Toto sa však vzťahuje len na ľudí, ktorí obľubujú bezpečnú, ekonomickú a pohodlnú jazdu. Ak sa rád preháňaš zákrutami v štýle UpShifter, v lete to chce Semi-Slicky. Pre daily jazdenie do práce a s rodinou však už dnes plne postačujú celoročné pneumatiky so znakom vločky na bočnici, takže budú vyhovovať aj policajtom v zime. Sám mám na daily aute celoročné, a to ani nie sú vrcholné Michelin CrossClimate 2, ale Nankang Cross Seasons AW-6. Mal som príležitosť si ich priamo porovnať so zimnými Continental TS870P na čerstvo napadanom snehu.
Výsledok? Tak zimné boli lepšie, ale nie o toľko, aby sa pre obyčajné auto oplatilo vyhodiť o 500€ viac za dve sady pneumatík. Vrcholné Michelin CrossClimate 2 či GoodYear Vector 4Seasons Gen3 budú v zime úplne ako zimné a v lete úplne v poriadku, aj čo sa spotreby týka. Takže pre normálne auto ďalšie brilantné riešenie. Za tých ušetrených 400-500€ si v týchto ťažkých inflačných časoch radšej natankujte, a pošlite mi peknú pohľadnicu s pesničkou od Martina Jakubca.
Ďalší spotrebný materiál, ktorý sa ale rozumnou kúpou nemusí meniť každý rok. Preto si priplať a pri najbližšej výmene stieračov si kúp Silikónové. Ich hlavnou výhodou je lepšia výdrž voči teplu, zime aj prachu, okrem toho stierajú krásne a ticho ako nové gumené, len dlhšie, kľudne aj 7-8 rokov. Najľahšie dostupné sú od značky Oximo (model Silicone Edition) a dĺžku svojich nájdeš zase v knižke alebo na internete, len si ešte pozri typ úchytu, nech sa ti nestane čo mne a nemusíš objednávať ešte raz. Oplatí sa!
Stalo sa najmä Slovenským zvykom, že auto má pridanú hodnotu, ak je v inzeráte napísané nasledovné: Celý čas tankovaný prémiový diesel OMV MaxxMotion. Wau, ako keby si do toho lial svätenú vodu bráško. Nespochybňujem, že prémiové palivo má nejaký účinok. Dokáže zlepšiť spotrebu auta aj o malé percento zlepšiť výkon, taktiež nespochybňujem jeho čistiace účinky tiež o nejaké percento lepšie. Ale ak práve nepotrebuješ tých pár percent využiť na dlhej trase alebo okruhu, je jedno aký benzín/diesel do ňho dáš (samozrejme najlepšie podľa odporúčania výrobcu).
Najviac citlivá je táto téma pri dieseloch, pre výdrž vstrekov. Pravda je však taká, že kto videl film LeMans 66, určite si pamätá zákazníka v servise, kde mu Ken Miles povedal, že je to o tom ako sa na aute jazdí. A ja mám potvrdené od priateľa a dlhoročného majiteľa dieselu v Stage2, že aj obyčajný, dokonca aj ten najlacnejší diesel neškodí vstrekom, ak auto dostáva zabrať. Keby ho mám citovať, tak takto: My friend, when I had Ibiza Cupra, I was always putting the cheapest diesel and I never had any problems with injectors or anything, because I was flying all the time. Je to predsa Talian, a tí vedia ako jazdiť.
To len potvrdzuje, že športová jazda je pre motor, aj dieselový pozitívna, a nie negatívna, ako si veľa ľudí myslí. Síce opotrebenie komponentov jej využívaním nespochybňujem. Ale rozumiem, že niekomu sa môže páčiť dopriať autu niečo viac, a tak je to na každom osobne.
Okrem klasického WD-čka, ktorým rýchlo leštíš auto 10 pred tým ako príde záujemca ešte existuje aj WD-40 Silicone. Toto mazivo je vhodné na predlžovanie životnosti plastových a gumených častí auta. Oplatí sa ho nastriekať do špár okien na krajoch, vďaka čomu pôjde aj po rokoch bez odporu a ľahko. Druhé možné a ešte praktickejšie použitie je nastriekať ho na gumené časti podvozku, čapy, prachovky a pod. Guma nebude suchá, nepopraská, tým pádom bude viac flexibilná následkom čoho je predlženie životnosti niektorých častí podvozku a oddialiť tak potrebu ich výmeny.
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…