Novinky

Koenigsegg CC850: Moderná oslava originálu

Koenigsegg CC8S bolo prvým vyrobeným a predaným autom značky, ktoré vyvolalo ošial všade po svete. CC850 je oslavou a nástupcom úspešného CC8S. Dizajn vychádza priamo z pôvodného auta a je modernizovanou verziou CC8S, a modernizovaná je vo všetkých ohľadoch a parametroch. Tými sa už podobá súčasných Koenigseggom.

Automatický manuál

Podobá sa až na jeden detail, toto nové auto má manuálnu prevodovku ako malo CC8S. Pravda, nie tú istú, ale novú. Má aj svoje netradičné meno a to TWMPAFMPC. To je dosť zložité ale Christian von Koenigsegg prezradil že to je skratka aj pre celé auto : The Worlds Most Powerful And Fastest Manual Production Car. Chytré švédske hlavy sa snažili a „zmanualizovali“ svoju automatickú Lightspeed prevodovku z modelu Jesko. Aj keď to nieje manuálna prevodovka v pravom slova zmysle.

Jednoducho vysvetlené automatická prevodovka ostala a radí prevodové stupne ale komunikuje so šoférom a aj predáva feedback ako manuál. Prevodovka má 9 stupňov ale v kulise je len 6 stupňov, spiatočka a D-čko. Ak sa zaradí D tak prevodovka funguje ako bežný automat. Vďaka veľkému počtu prevodových stupňov má auto iné prevodové pomery v Track režime a Road režime. Systém sa nazýva Koenigsegg Engage Shift System a k zaujímavostiam patrí drevená hlavica radiacej páky ako mali pretekárske vozy z dôb minulých.

Švédske svaly a rozum

Oproti 20 ročnému CC8S má CC850 dvojnásobný výkon. A rovno dva udávané výkony lebo záleží na druhu paliva. Na bežnom palive má „len“ 1185 koní a na biopalive E85 má až 1385 koní. To už je dosť na auto s manuálom. Krútiaci moment je rovnaký pri oboch palivách a to 1385Nm a hmostnosť auta, skúste hádať, hej tiež 1385kg. Všetok ten výkon produkuje 5-litrový motor V8 s dvojicou turbodúchadiel. Tie sú zámerne menšie ako na modeli Jesko aby sa čo najviac eleminovala turbo diera (turbo lag). Tento motor dokonca ani nemá zotrvačník, to na zlepšenie a zrýchlenie reakcií. Tým sa aj stal najrýchlejšie vytáčajúcim sa motorom na svete podľa zakladateľa Christiana von Koenigsegga.

Koenigsegg zmiešal oldschoolový recept s modernou technikou aj v interiéri. Napríklad volant nemá žiadny exotický tvar ako každé superauto a pomaly už aj každé mestské SUV so „športovou“ výbavou, ale má pekný okrúhly tvar. Ako každý Koenigsegg tak aj tento je výhradne vyrábaný ručne, z ručne a namieru vyrobených súčiastok.

Foto: Koenigsegg

Martin Pipaš

Recent Posts

Toto auto je úžasná platforma na „Sprav Si Sám“ Elektro HOT-HATCH – MG4 XPOWER

MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…

6 dní ago

2024 MAZDA 2: Najšoférskejšie auto v triede! – TEST

Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…

6 dní ago

MAZDA 2 HYBRID Facelift: V Taliansku – TEST

Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…

1 mesiac ago