Novinky

Japonskí inžinieri nás zachránia, znovu!

Yamaha predstavila motor V8, ktorý spaľuje vodík. Budúcnosti sa nemusíme obávať, spaľovacie motory zostanú.

Yamaha nám predstavila osemvalec 2UR-GSE od Toyoty, ktorý spaľuje namiesto benzínu kvapalný vodík. Tento motor sa s úpravami používa dodnes, a to najmä v autách Lexus a Yamaha je práve tým článkom v procese, ktorý ho skladá. Agregát papajúci nové palivo eliminuje uhlíkové emisie, a tak ukazuje, že spaľovací motor tu s nami zostane. Vzrušujúce, no nie?

Konverzia tohto motora bola prekvapivo relatívne jednoduchá. Adaptáciou si museli prejsť diely ako vstrekovanie, hlava valcov, sanie a výfuk, ktorý je teraz umiestnená v bankách valcov. To Yamahe umožnilo vytvoriť zvody 8 -do- 1 koncového výfukového potrubia (pozrite ako parádne to vyzerá), ktoré bolo taktiež naladené ako pre efektívnosť, tak aj výborný zvukový prejav. Yamaha predsa okrem motorov a motoriek je aj výrobcom hudobných nástrojov.

Ak Vás zaujíma ako sa spaľovanie niečoho nového dotklo dynamických schopností motora, tak takmer nijako. Výkon je na hodnote 449 koní pri 6 800 ot/min. Krútiaci moment motora je 527 Nm pri 3 600 otáčkach.

Yamaha a ostatní Japonskí výrobcovia. Ďakujeme!

Samozrejme, aj táto technológia má ešte zatiaľ svoje úskalia. Najmä vedľajší produkt pri spaľovaní kvapalného vodíka, a to oxid dusný, ktorý je sám o sebe škodlivý skleníkový plyn. Avšak podobne, ako pri aktuálnych dieselových motoroch, ktoré znižujú svoje emisie po spaľovacom procese, by sa rovnaký princíp optimalizovania emisií mohol použiť aj tu.

V kombinácii s udržateľným vyrábaním vodíka, tzv. Green Hydrogen, ktorý sa používa aj na vývoj syntetických palív, ktoré majú taktiež pomôcť pri záchrane spaľovacieho motora môže byť realita bezemisného spaľovacieho bližšia, ako si môžeme myslieť.

A to by bola samozrejme veľká vec, pretože pre nás, ktorí máme dôvody nechcenia prejsť na batériové a hybridné vozidlá by to bola spása. Zostal by zvuk, zapojenie do jazdy a pocit života, no zároveň by tento motor uspokojil najmä politikov a pomohol by ku uhlíkovej neutralite, ktorá je dnes tak žiadaná a aj potrebná.

Kolaborácia Japonských géniov Toyota, Yamaha, Mazda, Subaru a Kawasaki prichádza na záchranu, za čo by sme im mali byť nesmierne vďační! Všetci.

Foto: Yamaha

Benjamin Mazanka

Recent Posts

MAZDA 2 HYBRID Facelift: V Taliansku – TEST

Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…

6 dní ago

Peugeot E308 SW: Skvelý aj ako Elektro! – TEST

Peugeot E308 dokazuje, že aj s malou batériou sú možné veľké veci. Okrem toho stále…

6 dní ago

Facelift Škoda Kamiq 1.0 TSI: Krajšia a rovnako praktická – TEST

Faceliftovaný Kamiq lepšie vyzerá, má vykonnejší základ a je, ako aj doteraz, BRILANTNE PRAKTICKÝ. (viac…)

6 dní ago

Dacia Jogger Hybrid: Dynamika najväčšou z hybridných výhod – TEST

Dacia Jogger je tu už aj ako Hybrid. Ten má v ponuke nahradiť obľúbený diesel.…

2 týždne ago