UPSHIFTER RATING: 7.5/10
Cena modelu od: 22 690€
Cena testovaného modelu: 37 890€
dizajn, komfort vzadu, výrazne lepšia ovládateľnosť ako v prípade PHEV verzie, skvelá priemerná spotreba (na SUV)
spotreba na diaľnici, chcelo by to vyšší výkon, bezkáblový Apple CarPlay
Hyundai Tucson tu už nejakú chvíľu je, a za ten čas sa stalo populárnym rodinným SUV. Odkedy vyšlo som však mal možnosť sa zviesť iba v najvýkonnejšej plug-in hybridnej verzii, ale po čase s ňou, a jej ťažkou 200 kilogramovou batériou som bol proste zvedavý, aký je Tucson bez nej, a tak sa mi do rúk dostala Dieselová motorizácia. Tá váži 1660 kilogramov oproti 1850 kilogramom v PHEV a hmotnosť robí veru veľký rozdiel.
Ten je najviac citeľný v ovládaní auta. To je omnoho ochotnejšie zatáčať a jeho celková agilita v porovnaní s PHEV pôsobí ako prestúpiť z býka na trénovaného koňa. Pri takejto väčšmi spaľovacej verzii prekvapí, ako dobre naladený podvozok Tucson má. Možno ho opísať za komfortný, jednoznačne však nie plavný, ale s istou dávkou športovosti. Náklony v zákrutách sú malé, riadenie je presné a na SUV aj s dostatočne dobrou dávkou spätnej väzby, ktorú mu dodávajú aj dosť široké pneumatiky s rozmerom 235/55 R19. Pretože je to Diesel, trpel ťažkým nosom, a tak bolo auto na limite viac nedotáčavé.
V porovnaní s PHEV boli jeho jazdné vlastnosti, ako keď sa človeku po chorobe uvoľní nos a môže zľahka dýchať.
Pod kapotou pracuje diesel 1.6 CRDi, ten má jedinú výkonovú verziu, keďže aktuálny trend vytláča z ponúk nových vozidiel najmä dieselové motorizácie a to je pri tomto type auta úprimne škoda. Pretože Tucson ako možno vidieť, nie je typ auta pre zážitok z jazdenia, no viac rodinné prepravovadlo pre dosiahnutie iného typu zážitkov. A takémuto „pracovnému koňovi“ jednoducho diesel sedí. Dostane rodinu ďaleko za čísla spotreby, ktoré potešia dušu ekonomicky zmýšľajúceho človeka. Predsa school-run v meste zvláda za 5.5l/100km, okresky neunáhleným tempom za brilantných 3.7 l/100km a diaľnice predpisovo za 6.3l/100km. A na diaľnici by to mohlo byť aj lepšie, nebyť krátkeho sprevodovania 7 stupňového automatu DCT, ktorým chceli inžinieri nahradiť neveľký výkon 136 koní a 320 Nm. Pretože pri 130 km/h točí 2500 ot., pri 160 už takmer 3000 a spotreba je 7.8 l/100km, a pri tomto čísle sa už výhoda dieselového pohonu akosi stráca… Dlhší siedmy prevodový stupeň by autu vôbec neuškodil, práve naopak.
Inak treba automat dvojspojku DCT pochváliť za jej plynulosť pri rozbehoch, rozumnom vyberaní stupňov aj hladkosti a rýchlosti preraďovania. V tejto dieselovej verzii mala jednoduché tlačidlo LOCK pre uzavretie medzinápravového difu, na rozdiel od PHEV, ktorá mal na výber niekoľko terénnych nastavení pre rôzne povrchy. Avšak tak na tomto v realite tak nazáleží, nakoľko drvivá väčšina z vlastníkov Hyundai Tucson, alebo iného konkurenta si svoje auto berie do skutočného terénu…
Motor 1.6 CRDi má teda výkon 136 koní a 320 Nm krútiaku. Ten je aj v realite najviac citeľný medzi 2000-2250 otáčkami, takže dynamiku auta sprevádza typické dieselové chvíľkové vzrušenie, no po ňom už len hluchota. Takže ten, kto po tom rád skočí a ide si príde na svoje skôr v benzíne so 180 koňmi alebo hybride s 230 koňmi. Na každodenné jazdenie však dynamika postačuje, a to aj pri naloženom aute, len predbiehanie je niekedy o fúz… Hovoriac však o hybride, aj tento diesel, či benzín so 180 koňmi sú teoreticky hybridy, avšak len v tej najľahšej podobe, pretože sú to mild-hybridy. To znamená, že sú vybavené najmenšou batériou, tá má v tomto prípade 0.44 kWh (v Hybride to je 1.49 kWh a pri PHEV potom 13.8 kWh). Tá funguje len na odľahčovanie elektronickej záťaže, a tak pomáha napríklad hladkému štartovaniu pri zapnutom systéme štart/stop, ktorý inak a odporúčane samozrejme možno vypnúť jedným stlačením tlačidla na stredovej konzole. Tucson aj túto batériu dobíja pomocou rekuperácie počas jazdenia, a tak keď odložíte nohu z pedálov, auto začne spomaľovať povšimnuteľnou intenzitou pre jej dobíjanie.
V ostatných zásadných veciach, sa samozrejme Tucson medzičasom testov nezmenil. Stále je tu kopa miesta vzadu s nastaviteľným polohovaním operadiel, vyhrievaním tých krajných, aj treťou zónou klimatizácie na stredovom paneli. Za nimi kufor so základným objemom 546 litrov.
Testované auto bolo vo výbave N Line, ktorá samozrejme zahŕňa športovejší vzhľad predného nárazníku a aj zadného, s fake difúzorom. V interiéri tiež pridáva červené kontrasty a športovejšie semišovo/kožené sedadlá s červeným prešívaním aj logom N na operadlách.
Hyundai Tucson Diesel je najlepším rodinným parťákom na výlety. Dojazd, aký má vďaka plnej 54 litrovej nádrži dieselu plus pohon 4×4 je pre aktívny životný štýl rodín ideálom a pri takomto type využitia tu neprekáža ani nižší výkon 136 koní. Diesel je skvelým parťákom, svoje miesto v ponuke si jednoznačne zaslúži a bude tohto typu pohonu škoda, keď už nebude. Ako pracant na dlhé trasy je skvelý.
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…