Hyundai i20N je ako duchovný nástupca Renault Clio 3 RS200 Cup, jeho podvozok je jednoducho brilantne nastavený. Zábavnejšie a zároveň dostupné auto na každý deň momentálne ťažko nájsť.
podvozkovo perfektné auto; skvelý vzhľad; použiteľnosť na každý deň; cena; perfektný all around balík
odozva NA motora v strede zákruty; pre niekoho môže byť nádrž malá; v testovanom aute zbytočná príplatková výbava, ľahkosť je základ
Hyundai je jeden z výrobcov, ktorý vie, že aj zábava patrí za volant, a tak aj pristupujú k vývoju vozidiel. V Európe máme 3 modely N, i30N, Kona N a i20N. Americkí zákazníci majú dodatočne na výber Veloster N a Elantra N, teda trojdverový hot-hatch a sedan. Za takúto tvorbu musíme byť Hyundai skutočne vďační!
Konečne sa nám dostal do rúk najmenší z ponúkanej európskej trojky, i20N, a musíme povedať, že je to zatiaľ najzábavnejšie nové auto s ktorým sme doposiaľ jazdili. Toto auto je kompletný balíček potešenia z ktorého však najviac vyčnieva podvozok. Nie je to motorové auto, pod kapotou má 1.6 T-GDI aký možno nájsť aj pri iných vozidlách Hyundai/Kia. V tomto prípade je však doplnený o funkciu rev-match, ktorá pomáha udržovať turbo pod tlakom pri podradeniach ako aj samotná možnosť jeho nastavenia v 3 režimoch Normal, Sport a Sport+.
Na predné kolesá posiela výkon 204 koní (5500 – 6000 ot.) a 275 Nm (1750 – 4500 ot.) a to prostredníctvom 6 stupňového manuálu, brilantného, chrumkavého manuálu s krátkymi dráhami, mechanickým pocitom. S týmto manuálom je možné preraďovať takmer tak rýchlo, ako to robia automatické prevodovky.
Kombnácia 204 koní a 1275 kilogramov pri testovanom modeli znamená pomer výkonu k hmotnosti na úrovni 160 koní/tonu. To znamená, že malý i20N zrýchli na 100 km/h za 6.7 sekundy a maximálne jazdí 230 km/h. Ale toto auto je samozrejme o zákrutách.
V ich objavovaní mu pomáha mechanický diferenciál s obmedzenou svornosťou, riadenie s prevodom 12.0 (i20 má 12.4), zavesenie N Power Sense Axle vpredu a dvojitá torzná náprava. Samozrejmosťou sú športové pneumatiky s rozmerom 215/40 R18, v tomto prípade Pirelli P Zero HN. Na zastavovanie sú tu vetrané kotúče na oboch nápravách. Vpredu sú to obrovské 320 mm, zadné majú priemer 262 mm.
V systéme na hlavnom displeji sa tiež nachádza položka N settings. V nej si možno auto prispôsobiť podľa svojej chuti. Nastavuje sa tu 5 elementov: Motor, Riadenie, Medziplyn, Zvuk výfuku a ESC, ktoré sa tu dá aj úplne vypnúť, čo nie je otázka či chcete, ale mala by to byť povinnosť. Všetky elementy auta sa tu nastavujú v troch režimoch, Normal, Sport a Sport+. A zmeny, ktoré sa prepnutím udejú sú citeľné. Najvýraznejšie to je pri Zvuk motora, teda výfuku, ktorý v Sport+ robí pop and bangs, nie tak agresívne a chuligánske ako väčší súrodenec i30N, no jednoznačne výrazné.
Hnať malý Hyundai po okreske je neskutočná zábava. Predné kolesá veľmi živo reagujú na zmenu smeru a je tu veľmi málo nedotáčavosti, pretože malý Hyundai zodvihne vnútorné zadné koleso a celou váhou sa oprie do predného vonkajšieho. Pri prehnaní to s nájazdovou rýchlosťou auto balansuje na jednom zadnom kolese a následne to prehodí do pretáčavosti. Všetko je to krásne cítiť cez volant aj sedadlo, je to ako tancovať s autom salsu. Precíznosť vedenia stopy a ovládania auta je tu perfektná.
Pri výjazdoch zo zákrut taktiež netrpí ťahaním sa po nose von, a to ani v mokre, predok drží prilepený na ceste v požadovanom smere. Jedinou výčitkou je typický charakter turbom prepĺňaného motora, ktorý v zákrutách nereaguje na moduláciu auta plynom, kvôli oneskoreniu turba. Niečo, čo pri Cliu RS200 Cup, ktorému je Hyundai i20N tak charakterovo podobný bolo a je to faktor, ktorý dokáže ešte maximalizovať prejazdovú rýchlosť zákrutou.
Riadenie i20N je taktiež skvelé, motokárovo tuhé, precízne s výbornou spätnou väzbou od predných kolies, skutočne cítiť, že mám auto v rukách. Posed je fajn, mohol by byť o kúsok nižší, všeobecne je však super a dostatočne dobré sú aj sedadlá a ich opora, síce škrupiny Recaro sú škrupiny Recaro, určite odporúčané DIY vylepšenie pre Váš i20N.
Keď sa skonči šantenie, prichádza výhoda motora s Turbom, a tým je spotreba, pretože s malým i20N sa do pri klasickom jazdení v módoch Normal a Eco jazdiť od 5.0 – 6.4l/100km. Jediné miesto, kde si vypýta viac je diaľnica, na ktorej točí pri 130 km/h vďaka krátkym prevodom 3500 ot. a nádrž auta má 40 litrov, takže čerpaciu stanicu uvidíte často. Pri každodennom používaní celý rok možno auto vybaviť aj vyhrievaním sedadiel (predných aj zadných) či volantu. Okrem toho je vzadu dostatok miesta, síce žiadne nabíjacie konektory a kufor je použiteľný pre každodenné potreby.
Nesmieme zabudnúť na vzhľad, ktorý je inšpirovaný Rally špeciálom. Celkový výraz je má ako malý agresívny pes, ktorý sa nebojí nikoho. Športovosť mu dodáva zadné krídlo aj okrasný difúzor, v ktorom je integrovaná jedna oválna dvojitá koncovka výfuku pripomínajúca športové Audi. Vyzerá skvelo a skvelá je aj bledomodrá pastelová Performance Blue.
Najlepšou vecou na aute je však jeho cena, tá sa začína na 24 090€. A v plnej výbave s váhou pridávajúcimi komfortnými a bezpečnostnými prvkami niečo cez 27 000€. Za rovnaké peniaze, ba ešte viac môžete mať Fabiu v plnke a motorom s maximom 150 koní. Takže jediné na čom záleží je, či chcete mať v živote radosť z jazdy a vzrušenie, alebo za rovnaké peniaze mať obyčajné auto, ktoré je podvozkovo aj dynamicky na dobrý kilometer vzdialené. Výber je len na Vás, pretože u Nás je jasný ako obloha v krásny deň. Brilantný hot-hatch!
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…