Nové Bronco bolo dlho očakávaný model, ale fanúšikovia potichu dúfali aj o verzii Raptor ako má pickup F150. A dočkali sa. Pravé terénne zverstvo sa predstavilo svetu pred pár dňami.
Recept na Bronco Raptor je rovnaký ako na nový F150 Raptor. Namiešať treba obrovské terénne pneumatiky, poriadne tlmiče a spevnenie karosérie. Plus treba túto zmes okoreniť silnejším motorom a upravenou prevodovkou. Jedným z najväčších highlightov sú práve pneumatiky s priemerom 37 palcov. To je najväčší priemer z kategórie sériových offroadov.
Raptor prevzal aj ďalšiu ťažkú techniku z pretekárskej verzie Bronca. Tým je zadná tuhá náprava DANA 50 Heavy-Duty AdvanTEK a predný diferenciál Dana 44 AdvanTEK. To má za následok, že Raptor je o 21cm širší ako obyčajné Bronco. Obe časti spája dvojstupňová rozvodovka. Súčasťou systému je predná a zadná uzávierka diferenciálu a odpojovacie hydraulické predné stabilizátory.
Novinkou je aj nové odpruženie od firmy Fox Racing. Volá sa HOSS 4.0 čo znamená High-performance Off-road Stability Suspention. Spevnenia sa dočkali aj B a C-stĺpiky čo má za výsledok 50%-ný nárast torznej tuhosti karosérie oproti obyčajnému autu. Hnacie nápravy sú samozrejme tiež mohutnejšie a pevnejšie. Svetlá výška narástla na 33 cm a Raptor má vďaka novým oceľovým nárazníkom aj väčšie nájazdové uhly. K tomu pomáha aj možnosť odmontovania niektorých elementov z nárazníka.
Najväčšou zmenou je motor, narozdiel od auta z ktorého vychádza má Raptor jednotku Ecoboost twin-turbo V6 s objemom 3.0. Presné údaje ešte Ford nezverejnil, ale výkon má byť viac ako 400 koní. Na prenos výkonu na všetky 4 kolesá pomáha 10-stupňový automat vlastnej výroby.
Tak ako aj bežné Bronco, aj Raptor má systém jazdných režimov zvaný G.O.A.T. (Goes Over Any Type of Terrain) a je doplnený o dva nové režimy. To sú režimy Baja a Tow/Haul. Baja je pomenovaný po legendárnych rally pretekoch. A má to svoje odôvodnenie. Poskytuje Anti-lag systém pre preplňovanú V6 a otvára aj klapky výfuku. Druhý nový režim slúži na ťahanie prívesu.
Štandardná výbava zahŕňa systém Trail Control a aj off-road tempomat. O tom som ešte nepočul a zaujímalo by ma či to niekto niekedy využije. Ďalší šikovný systém je Trail Turn Assist, ktorý pomáha pri prechode zákrut úzkych chodníčkov, za použitia smerovania krútiaceho momentu.
Bronco Raptor má v rukáve aj pár vychytávok ako je pogumovaná podlaha a vinylové čalúnenie. Aby si majiteľ mohol interiér umyť hadicou alebo wapkou. A prečo by sa mal interiér takto umývať? No predsa sa dajú demontovať dvere a aj strecha ako na starých teréniakoch. Ale Bronco je aj moderné a v prístrojovej doske má zabudovaný stojan na smartfóny a GoPro. Na rozdiel od bežnej verzie, ktorá môže byť 2 alebo 4-dverová je Bronco Raptor výhradne 4-dverový model.
Na koniec treba dodať, že ku nám sa tiež dosť pravdepodobne nedostane, stále si ho však môžete skúsiť doviezť. Cena za veľkou mlákou začína v prepočte na 61 980€ a prvý zákazníci sa zo svojich tátošov budú tešiť už v priebehu tohto leta.
Foto: Ford
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…