Nová Dacia Sandero zaškrtáva všetko, čo človek pri mestskom aute potrebuje. Okrem toho jazdí živo a zábavne.
UPSHIFTER RATING: 8/10
+ zábavný podvozok, syčanie turba spolu so slušným zvukovým prejavom vo vysokých otáčkach, skvelo odstupňovaná prevodovka, Apple CarPlay bezdrôtovo, posed aj dostatok miesta vzadu aj v kufri
– volant by sa mohol dať nastaviť vzhľadom k posedu ešte nižšie, chvíľami nepresné radenie, nepresne pracujúce variabilné posiľnovanie riadenia (niekedy pri parkovaní stuhne, inokedy je priľahké pri rýchlej jazde),
Dacia Sandero vo svojej novej generácii opustila technické postavenie na základe starších Renaultov. Namiesto toho už využíva aktuálnu platformu CMF, motory aj interiérové prvky z aktuálneho Renault Clio.
Nová Dacia Sandero zvoku zaujme najmä novými svetlami so svetelným popisom v tvare písmena Y, ktoré sú LED už od základnej výbavy. Druhou netypickou črtou je výfuk vyvedený na ľavom kraji karosérie namiesto typického vyvedenia vzadu, ústi priamo pod zadnými dverami.
Pod kapotou nami testovanej Dacia Sandero v dobrodržnejšej výbave Stepway sa skrýval motor 1.0 TCe s výkonom 90 koní a 160 Nm dostupných v rozmedzí 2 100 – 3 750 ot./min.. Zníženie výkonu z predošlých 100 na 90 koni má za následok filter pevných častíc.
Tento motor dokáže so Sanderom aj slušne živo hýbať, inak je tichý, pri voľnobehu je cítiť jemné vibrácie troch pracujúcich valcov.
Okrem toho sa nám páčil jeho zvukový prejav, v nižších otáčkach je viac počuť syčanie turbodúchadla aj s jeho odfúknutím. Pri akcelerácii však miestami pripomína zvuk akoby prepĺňania kompresorom. S rastúcimi otáčkami sa prediera do popredia zvuk motora, ktorý je na tri valce slušne motorový, kovový.
Pohonný agregát je spojený so 6- stupňovou manuálnou prevodovkou (možná je aj voľba automatickej CVT). Manuálna prevodovka je odstupňovaná výborne. Prvé stupne sú krátke, to pre mestskú jazdu. S pribúdajúcimi prevodmi sú však pomery dlhšie. Človek by to nepovedal, ale Sandero je schopné aj na diaľnici, a to vďaka 6 prevodovým stupňom. Na 6-ke pri 130 km/h točí Sandero na mestské vozidlo len 2 700 otáčok, čo je ideálne či už pre komfort v kabíne, tak aj spotrebu.
Spojka je ľahká aby v meste človeka neunavovala, samotné radenie však nie je úplne ideálne. Nie je úplne presné, pár krát sa nám stalo, že nám prevodová páka vkĺzla do neželaného prevodu. Taktiež jej prechod do stupňov je trochu sekavý. Po väčšinu času však možno zaradiť presne a spoľahlivo.
K dispozícii je aj jazdný režim Eco, ktorý možno zvoliť stlačením tlačidla. Skúsili sme ho a neodporúčame ho, je zbytočný, aj na spotrebu nemá výrazný vplyv. V našej výbave vozidlo disponovalo taktiež klasickou ručnou brzdou, takže k pridaniu zábavnej jazdy možno pripočítať otočky na ručnej brzde. K dispozícii je aj elektronická parkovacia brzda, tá je však k dispozícii s plnohodnotnou lakťovou stredovou opierkou. Naše vozidlo malo „autobusársku“ sklápateľnú. Ručnú brzdu by sme veru nemenili.
V minulosti znamenalo Sandero podvozok z predošlej generácie Clia. Teda predchádzajúca generácia jazdila na podvozku Renault Clio 3 z rokov 2005-2012. V tejto novej sa však Dacia pustila od tohto trendu, preto nové Sandero stojí na platforme CMF, a teda aj podvozku aktuálneho Renault Clio. Jeho zadná náprava je však oproti Cliu zjednodušená.
To znamená využitie vzpier McPherson so stabilizátorom vpredu. Kým vzadu je jednoduchšia polo-nezávislá náprava, taktiež disponujúca stabilizátorom. Jazdný komfort je dobrý, auto je od cesty slušne odtlmené a pôsobí ľahko. AJ cez väčšie jamy jazdí s ľahkosťou rumunskej horskej kozy.
Sandero bolo obuté na 16 palcových diskoch kolies, nie však zliatinových. V Dacii to vyriešili skutočne originálne, osadili auto oceľovými diskami s 5 lúčmi, teda nie klasickými, aké možno dostať v lokálnom servise pri prezúvaní na zimné. Na tieto čierne disky osadili strieborné puklice taktiež s 5 lúčmi, takže vozidlo vyzerá, že má hliníkové disky. Toto riešenie je dobré najmä v ľahkosti opravy disku v prípade poškodenia, ako aj jeho váhovej ľahkosti.
Na diskoch boli obuté pneumatiky s rozmerom 205/60 R16. Konkretným obutím boli zimné Nokian WR D4. Auto bolo aj na týchto pneumatikách slušne ovládateľné. My by sme však zvolili nižšie profilové číslo 55. Pre športovosť kľudne aj 45.
Pre maximálne využitie vlastnosti vozidla by boli ideálne nové Continental ExtremeContact Sport, alebo PremiumContact 6.
Aj vďaka novej plaforme a žiadnej zbytočnej výbave je nové Sandero stále ľahučkým vozidlom. Aj v našej vrcholnej výbave Stepway vážilo len 1 171 kilogramov. Na ubrzdenie tejto neveľkej hmoty s prednými brzdami 258×22 mm, kým vzadu je vybavený bubnovými brzdami.
Brzdná sila je dostatočná, skutočne, aj naladenie pedálu je na mestské auto v poriadku, síce je samozrejme mäkkšieho typu. Pri prudkom brzdení má Sandero tendenciu odľahčiť si zadoček, nie je to však nič kritické.
Výkon 90 koní dokáže so Sanderom pocitovo slušne pohnúť, samotnými čislami to však tak výrazné nie je, stále však pre väčšinu situácií dostatočne živé. Na stovku zrýchli za 12 sekúnd, pri preradeniach sa však vždy poriadne pohúpne. Pri predbiehaní je taktiež slušný, je tu síce stará známa, asi sekundová turbodiera, potom však turbo zasyčí ako had a Sandero živo potiahne na 140 km/h.
Maximálna rýchlosť je 172 km/h, možno však dosiahnuť až 186 km/h. Aj pri vyšších cestovných rýchlostiach točí motor na mestské auto nízke otáčky. Odhlučnenie od aerodynamického šumu je však pochopiteľne slabšie, ako v prípade drahšej konkurencie.
Pri šantení sa s Daciou má možnosť predviesť sa výborný podvozok. Je skutočne živý a zábavný. Disponuje vysokou priľnavosťou predku, kým jednoduchší zadok sa prispôsobuje a vcelku pekne nasleduje. Pri horšom povrchu si rád odskočí na kafé, čo sa nám páči, a prináša zapojenie sa do jazdy. Okrem toho, ako ukázal losí test, je aj vhodným na zvládanie krízových situácií. Pretože nejde vyslovene do výrazného pretáčavého šmyku, namiesto toho pekne narotuje vozidlo do smeru, ktorý človek v realite potrebuje, len sa ho netreba báť poriadne hodiť.
Samotné riadenie však možno označit za menšie sklamanie. Vozidlo je s ním síce slušne ovládateľné, jeho variabilné posilňovanie však aj pri tuhšom nastavení pôsobí trochu gumovo a akoby človek auto ovládal tak nejak zdiaľky, nie ho mal v rukách a cítil ho.
Samotný posed za volantom je slušný. Sedadlo vodiča je výškovo nastaviteľné, pochopiteľne však od neho nemožno očakávať výrazné bočné vedenie. Volant je nastaviteľný výškovo aj pozdĺžne. Pri najnižšom nastavení sedadla, by sme si však želali možnosť nastaviť si volant ešte o kúsok nižšie, ako je jeho minimálna poloha.
S našim Sanderom sme počas týždňa jazdili priemerne za 6.3 l/100km. Pri spotrebe odovzdanej jazde možno s malou Daciou jazdiť za 5.1 l/100km. Pri šantení sa zase naopak nemá problém vyskočiť na 8 litrovú hranicu. Palivová nádrž pojme slušných 50 litrov benzínu.
Sedenie vzadu je jednoduché, no príjemné. Zmestia sa sem aj vyššie osoby, ktoré si kolená oprú do mäkkej zadnej časti sedadiel. Čo sa komfortu týka, nie je tu mnoho o čom rozprávať. Sú tu elektrické okná, tie sa ale neskryjú kompletne do dverí. Krajne sedadlá majú aj uchytenie ISOFIX pre detské sedačky, no to je tak všetko.
Batožinový priestor ponúka objem 328 litrov, za ktorý sa jednoznačne nemusí hanbiť. Prístup pri nakladaní vecí je výborný, pod jeho hlbokou podlahou je taktiež skryté rezervné koleso.
Dacia skutočne zapracovala na dizajne interiéru, takže už nevyzerá prilacno. Sú tu pekné línie v tvare písmena Y podobne ako svetelný podpis. Prístrojová doska je taktiež oživená kontrastnými akcentmi tu a tam, okrem toho tu možno nájsť ovládacie prvky z akruálneho Clia. Napríklad ovládanie zrkadiel alebo klimatizácie. Čo sa zhotovenia týka, ako možno očakávať, prevažuje použitie tvrdých plastov, veľmi pekným dotykom je však látkový pás tiahnúci sa obvodom prednej časti kabíny. Oživuje a dodáva na komornejšom a nie tak lacnom pocite z vyhotovenia, ako tomu bolo u predchodcu.
Dacia taktiež osadila vozidlo novým infotainmentom MediaNav s matným displejom. Jeho rozhranie je, ako možno očakávať jednoduché. Prekvapilo však bezkáblové fungovanie Apple CarPlay, ktoré bez bezkáblovo nemajú ani násobne drahšie vozidlá.
Okrem toho výbava zahŕňa všetko potrebné. Je tu automatická klimatizácia, tempomat s ovládaním na volante, predné a zadné parkovacie senzory aj s parkovacou kamerou (ktorá je použiteľná), bezkľúčové odomykanie dverí pomocou karty alebo systém stráženia mŕtveho uhla. Výhodou Sandera je taktiež LED svietenie už od základnej výbavy.
Jediným absentujúcim prvkom výbavy bolo vyhrievanie sedadiel. To aktuálne nie je v ponuke ani za príplatok, v budúcnosti však bude.
Nami testované Sandero Stepway vyjde na 14 200 EUR. Táto cena už síce je výrazne vzdialená od 8 900 EUR, na ktorých Sandero začína, stále je to však výborný kompromis medzi cenou a úžitkovou hodnotou.
Konkurenciou Sandera sú pochopiteľne všetky ostatné mestské hatchbacky. Dacia Sandero je však auto zamerané na minimalizáciu ceny, aj preto neponúka toľko luxusnejších prvkov výbavy. Podobne vybavený Renault Clio vyjde na 14 680 EUR, Peugeot 208 na 15 470 EUR alebo Opel Corsa za 15 660 EUR.
Dacia Sandero sa nám zapáčila. Je to úprimné, pohľadné aj zábave jazdiace mestské auto. Vo verzii Stepway je určené skôr pre „záhradkárov“, pričom už nie je tak lacné. My sme si však nakonfigurovali klasické Sandero, ktoré ponúka totožnú výbavu za 12 500 EUR, a to je dnes, v časoch keď aj mestské auto stojí okolo 20 000 EUR skutočne pôsobivé, pritom sa v ňom človek vôbec necíti nudne alebo chladno. Má charakter, ktorým si nás získalo.
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…