„BMW 330e môže so svojim 3.7kW nabíjaním na prvý pohľad vyzerať pomaly na nabíjanie, BMW však má aj iné riešenie. Okrem toho jazdí ako správne BMW, a je to BMW 3, teda všetko čo človek potrebuje ako auto.“
BMW 3, ako všetci dobre vieme je ako auto skutočne všetko, čo človek k životu potrebuje. Príjemný interiér, dostatok miesta vzadu, dostatočný kufor, výborná kombinácia motorov a prevodoviek a športovejšie jazdné vlastnosti, keď sa chce človek zabaviť. Jeho vynovený plug-in hybridný pohon 330e prináša nejaké novinky. Najpovšimnuteľnejšou je navýšenie výkonu na 292 koní. Ale nie je úplne tak. Poďme si ho rozobrať.
Pohon plug-in hybridného BMW 330e pozostáva zo známej pohonnej jednotky. Tou je pozdĺžne umiestnený štvorvalcový dvojlitrový turbobenzín s výkonom 184 koní (5000-6500 ot.) a 300Nm, dostupnými v širokom rozsahu 1350-4000 ot./min. Elektromotor dodáva výkon 113 koní a ďalších 265 Nm krútiaceho momentu. Aj napriek vedomosti, že je to benzínový motor, štvorvalec točí maximálne 6500 ot./min., a nevieme si pomôcť, ale svojim zvukom by si ho človek dokázal zameniť s dieselovým agregátom.
Tento pohon je skombinovaný so systémom xDrive, roztáča teda všetky štyri kolesá. Elektromotor, čerpá energiu z akumulátoru umiestneného pod podlahou batožinového priestoru. Batéria má kapacitu 10.4 kWh. Mala by byť schopná dodať autu čisto elektrický dojazd 66 kilometrov, pričom na čisto elektrický pohon je možné jazdiť až do rýchlosti 140 km/h.
Použitou prevodovkou je známa 8-stupňová športová automatická prevodovka Steptronic od ZF. A bez ďalších námietok treba povedať, že táto prevodovka, ktorú BMW momentálne používa je spomedzi svätej nemeckej trojice najlepšia, najmä z pohľadu dynamiky. BMW aj vďaka nej nemá problém vybúchať pri porovnateľnom výkone akýkoľvek model s „Hviezdou“ alebo štyrmi kruhmi na čele.
Testovaný model využíval adaptívne nastaviteľný podvozok. Predná náprava využíva dvojité priečne ramená. Zadná náprava disponuje nezávislým viacprvkovým zavesením kolies. V systéme iDrive je možnosť troch jazdných nastavení.
Prvým je režim Comfort, ktorý sa snaží držať nadnášajúcu sa pozíciu auta ponad výtlky a nerovnosti, avšak stále je vhodným na väčšinu jazdných situácií, keďže rozhodne nie je mäkkým a stále poskytuje vysokú úroveň tuhosti. Druhým je Normal, ktorý je taký klasický BMW-style. Tvrdšie nastavenie, poskytujúce vysokú úroveň povedomia o povrchu. Tretím je samozrejme Sport, v ktorom sa aj normálne auto ako 330e zmení na kamenne pevné vozidlo. Na okruh je toto nastavenie výborné, auto sa nenakláňa, je zasadené pevne ako dom.
Pri jazde po našich cestách je už však nepohodlným a aj pri rýchlej jazde je auto tak tuhé, že na prudkých vlnách (vyjazdené krajnice) si auto aj poskočí, keďže tlmič je jednoducho tak pevný, že koleso nestíha kopírovať povrch cesty. Preto pre rýchlu jazdu po slovenských cestách je vhodnejším skôr režim Normal.
Testovaná verzia bola teraz v zime obutá na „základných“ 17-palcových diskoch. Samozrejme na výber sú disky do veľkosti 19-palcov. Povedali by sme však, že pre jazdný komfort sú úplne vhodné použité 17-palcové disky. Väčšie „19-ky“ by už aj v móde komfort mali čo robiť.
Testované auto obúvalo pneumatiky rozmeru 225/50 R17, čo je rozumný rozmer. Obutými plášťami boli zimné Bridgestone Blizzak LM001.
Pre nadchádzajúcu letnú sezónu sú určite vhodnými nové Bridgestone Potenza Sport, alebo Continental ExtremeContact Sport. Samozrejme nie sú to práve najvýhodnejšie pneumatiky.
V takmer plnej výbave nemožno čakať, že BMW 3 s batériou v kufri bude atleticky ľahkým vozidlom, pretože tomu tak nie je. Testovaná „trojka“ vážila 1820 kilogramov. Na zastavenie tejto hmotnosti preto treba silné brzdy.
Vybavená príplatkovým M balíkom mala preto na oboch nápravách červené M Sport brzdy. Vnútorne chladené 348mm veľké kotúče s červenými brzdovými strmeňmi. Musí byť povedané, že sú to naozaj ostré brzdy s výborným citom v brzdovom pedáli. Okrem toho sú viac ako dostatočne silné na ubrzdenie tejto hmoty. Aj pri prudkom brzdení si auto zachováva kľud a nehádže so sebou.
Pri klasickej jazde s nabitými batériami auto jazdí s výkonom 252 koní. Tento výkon je zhodný s predchádzajúcou verziou. A aj s ním má auto viac ako dostatok dynamiky na predbiehanie a zrýchľovanie. Tento vynovený pohon však dostal novú funkciu zvanú XtraBoost, ktorá po zapnutí dodá ďalších 40 konských síl uložených vo vysokonapäťových batériách, a auto tak má po dobu 10 sekúnd k dispozícii výkon 292 koní.
Predtým, ako začne niekto kázať, aký to má zmysel, mať vyšší výkon na 10 sekúnd. Je to presne na zrýchlenie, pretože pri zapnutí tejto funkcie, dokáže auto v porovnaní s konvenčným spaľovacím súrodencom nabrať náskok o dĺžke jedného vozidla.
So zapnutím režimu Sport zrýchli auto na 100 km/h za športových 5.8 sekundy. Maximálna rýchlosť je 230 km/h. Čo sme si mali možnosť vyskúšať pri diaľničnom naháňaní s aktuálnym modelom X5 M50i. Ten si vždy po spomalení premávkou vytvoril náskok 1 sekundy, takže sme boli prekvapení že to nebolo viac, a že aj štvorvalec s podporou elektriny sa ho vlastne veľmi slušne držal.
Komfort:
V oblasti jazdného pohodlia je to v poriadku. V režime Comfort sa auto snaží byť pohodlné a istým spôsobom plavné, ale je to BMW, a svoju športovosť a pevnosť preto nezaprie. Ostatne je auto, tak ako človek očakáva od BMW za 80 000 veľmi dobre odhlučnené. Aj pri vysokých rýchlostiach je na palube ticho. Sedadlá sú príjemne tuhé, 8-stupňová prevodovka radí extrémne rýchlo a hladko. Príjemná je aj pri pohýnaní. Jazda s „trojkou“, aj keď nie je upriamená na komfort, je naozaj príjemná.
Avšak jednou veľmi nepríjemnou vecou, je systém Lane Assist, ktorý sa automaticky aktivuje po každom zapnutí motora, a treba ho manuálne vypnúť v menu. Inak sa aj pri minimálnom nastavení sa stále bije s vodičom pri nepoužití smerovky na prechod z pruhu do pruhu, a to je nebezpečné.
Zábava:
Pri prísne dynamickej jazde sa všetko začína práve schopnosťou 330e skrývať svoju hmotnosť. Aj keď váži cez 1800 kilogramov, z auta je v zákrutách cítiť, akoby malo výrazne menej, približne 1300 kilogramov. Je skutočne agilné a chtivé meniť smer. V režime Sport nie je cítiť absolútne žiadny presun váhy.
Trojka ponúka vysokú úroveň priľnavosti prednej nápravy, pri vjazde do zákrut, do ktorých sa zahryzne. Pohon xDrive potom zabezpečuje všeobecnú priľnavosť všetkých kolies pri jej prejazde. Je cítiť, ako rozdeľuje výkon na jednotlivé nápravy a vťahuje auto k apexu zákruty. O jeho naturálnom pomere rozdeľovania presný údaj nevieme, avšak po vypnutí kontroly stabilizácie, a prudkom zrýchlení v zákrute je cítiť, ako sa „trojka“ driape všetkými štyrmi kolesami cesty, no zadnú nápravu uprednostňuje len veľmi, veľmi jemne. Takže príde k mini rotácii, presne tak, ako to vodič chce.
Motor má skutočne kopec sily, a to aj pri vybitej batérii. Na 180 km/h sa človek dostane, ani sa nenazdá. Motor je skutočne živý takmer v celom pásme rozsahu. Vďaka dvojkomorovému turbu je efektívny už od výrobcom udávaných 1350 ot./min.
Posed je skvelý, sedí sa dostatočne nízko, nižšie ako v podobne veľkých vozidlách. Elektricky ovládané a pamäťové sedadlá disponujú aj funkciou prifukovania bočníc vrchnej časti tela, takže vedia vodiča silno objať a držať v zákrutách. Všeobecne sú športové, chýbať nesmie aj vysúvateľná podpora stehien.
„Emkový“ volant má hrubý veniec, potiahnutý mäkkučkou kožou. Drží sa skutočne príjemne, je aj vyhrievaný. Variabilné riadenie má elektrický posilňovač. Keďže je variabilné, znamená to, že je nastaviteľné v niekoľkých módoch. V tom športovom je krásne tuhé a komunikatívne, podobné BMW zo starej školy. Na volante sa nachádzajú aj kvalitné kovové pádla s dobrým klikom. Škoda, že neboli väčšie, ale inak sa s nimi radilo dobre. BMW 330e aj s batériou jednoznačne jazdí vyvážene ako BMW, vodičovi ponúka športovosť a precíznosť jazdy. A o to v každom BMW ide.
BMW 330e má výrobcom udávanú spotrebu 1.6 – 1.9 l/100km. Samozrejme s nabitou batériou, vtedy je tento údaj dosiahnuteľný, keďže auto jazdí väčšinu času na elektrinu. Inak jazdí priemerne za 7,4 l/100km. Pri dobrej technike jazdy a ľahkej nohe sa možno dostať aj na 6.5 l/100km. Pri zabávaní sa zase štvorvalec nemá problém vypýtať si 11.4 l/100km.
Druhou vecou je nabíjanie. Auto je vybavené obyčajným vstupom AC, cez ktorý sa auto dokáže nabíjať „len“ rýchlosťou 16A, alebo 3.7kW. Toto je pri papierovom pohľade málo, a chápeme aj kritike iných redakcií, podľa ktorých má túto časť s nabíjaním konkurenčný Mercedes vyriešené lepšie, a AC je pre „neprémiovky“. BMW však disponuje esom v rukáve. Po vyložení karty na stôl zistíme, že je to funkcia Battery Control. Po jej zapnutí by človek čakal čisto uloženie energie, aby sa proste ďalej nemíňala.
My sme však počas testovania podvozku batériu takmer vybili, a tak sme sa rozhodli túto funkciu zapnúť. Po príchode naspäť sme do Bratislavy dorazili s takmer naplno nabitou batériou. Takže táto funkcia výrazne uľahčuje život, a keď si to človek vezme, dobije akumulátor výrazne rýchlejšie ako pripojením k verejnej sieti. Stačila len hodina jazdy. Samozrejme na oplátku auto spapá trochu viac benzínu ako zvyčajne, no stojí to za to. Paráda BMW, znova ste inovatívnosťou prekvapili. Inak sa auto cez klasický Wallbox dobije za približne 3 h.
Priestor na zadných sedadlách je dostatočný, sedí sa hlbšie. V dverách sú dvojité priehradky na fľašu a ďalšie drobnosti, a samozrejme aj ambientné osvetlenie na madlách dverí. Zadní pasažieri okrem toho majú k dispozícii samostatné ovládanie klimatizácie aj dvojicu USB-C konektorov. V strede je sklápateľná lakťová opierka s dvojicou držiakov na poháre.
Batožinový priestor disponuje 375 litrami objemu. Na začiatku kufra je aj malý priestor pod podlahou, určený práve pre nabíjacie káble. Pri verzii sedan je prirodzene otvor kufra úzky obdĺžnik.
Interiér BMW je radosť. Kombinuje oblé línie s ostrejšími, športovejšími. Na rozdiel od interiérov konkurentov stále obsahuje klasické analógové tlačidlá na všetky nahlavnejšie veci, čo je perfektné a veľmi sa nám to páči. Veríme, že aspoň BMW sa klasických ovládačov nevzdá.
Pri rozprávaní o vybavení je možno napísať knižku, pretože testované auto bolo v takmer plnej výbave. Začnime zvonku. Laserové svetlá: svietia perfektne, a natáčajú sa zároveň s volantom. Aj ich automatická funkcia prepínania funguje výborne. Okrem toho je auto v M balíku, čo okrem červených bŕzd zahŕňa aj malý zadný spojler alebo inú prednú masku obsahujúcu aj prieduchy vedúce vzduch do priestoru kolies.
Spomedzi systémov je tu príplatkový parkovací asistent, ktorý parkuje oproti konkurenčným systémom skutočne rýchlo. Ďalším zaujímavým je BMW Drive Recorder, takže auto nahráva počas jazdy obraz zo všetkých kamier, ktorý si používateľ následne môže stiahnuť a použiť. Nechýbajú všetky asistenčné systémy, aké si možno predstaviť (automatické stmavovanie vnútorného zrkadla, active protection systém, lane assist, adaptívny tempomat, parkovacia kamera s 360-stupňovým pohľadom…)
V interiéri je to najmä: BMW Gesture Control, teda ovládanie niektorých funkcii gestami, elektricky otváreteľné strešné okno aj dvere kufra. O skutočne hlasité ozvučenie sa stará audiosystém Harman&Kardon, ďalšími prvkami výbavy sú farebný head-up displej, bezdrôtové nabíjanie, BMW M pásy, galvanizované ovládače pre vyššiu trvanlivosť a lesk, vyhrievaný kožený športový M volant aj športové predné sedadlá v koži Vernasca Oyster.
Celé auto, v testovanej konfigurácii malo cenovku 77 985 EUR.
Hlavnými hybridnými konkurentmi BMW 330e sú Lexus IS300h (54 600 EUR), Volvo S60 T8 eAWD (64 800 EUR). Spomedzi „neprémiových“ značiek je to Škoda Octavia RS iV (45 784 EUR) alebo Peugeot 508 Hybrid (51 725 EUR). Peugeot má ale v tejto cene aj dva prvky výbavy, ktoré BMW 3 nie, sú nimi nočné videnie a masážne sedadlá.
Aby sme to zhrnuli. BMW 330e je skutočne dômyselný plug-in hybrid. Jazdí športovo, dá sa dobíjať jazdením, takže kábel slúži len ako okrajová možnosť. Pre lepšiu dynamiku má aj funkciu XtraBoost, ktorá pri akcelerácii zo svetiel dokáže prakticky spraviť rozdiel. Stále je to auto, ktoré spĺňa všetko, čo človek potrebuje. A ako hybrid je výborný.
Svoje BMW 330e si zostavte tu:
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…