
Audi prináša svoje interpretáciu VW ID.4 a Škody Enyaq, vo dvoch typoch karosérie.
Novým prírastkom elektrickej rodiny Audi v podobe modelov Q4 e-tron a Q4 e-tron Sportback. Sú to komapktné SUV využívajúce Volkswagen-on navrhnutú platformu MEB, na ktorej stojí aj nová Škoda Enyaq a Volkswagen ID.4. Aj napriek jasnej tvarovej podobnosti Q4 e-tron sa Audi snažilo pre nich typickým dizajnom istým spôsobom odlíšiť.
Batérie, motory a výkony
Tak ako predpovedá názov, Q4 leží veľkostne medzi modelmi Q3 a Q5. Dostupné bude s 3 rozličnými špecifikáciami motorov a 2 veľkosťami batérií. Najvýkonnejšia kombinácia však aspoň zatiaľ bude výhradne výsadou Q4 e-tron. V aute budú na výber dve veľkosti batérií, 52 a 77 kWh. Základná 52 kWh bude vybavená jedným motorom, poháňajúcim zadné kolesá. Vyvíjať bude na elektromobil nevysoký výkon 170 koní a 310 Nm krútiaceho momentu. Táto verzia, označovaná „35“ zrýchli na stovku za 9 sekúnd s maximálnou rýchlosťou 160 km/h a dojazdom 341 km na jedno nabitie, podľa metodiky WLTP.
Verzia využívajúca „objemnejší“ 77 kWh balíček batérií bude dostupná vo dvoch výkonoch. Prvým je model „40“, poháňajúci taktiež zadné kolesá. Ten produkuje z jedného motoru 204 koní a identických 310 Nm krútiaceho momentu. Na stovku zrýchli za 8.5 sekundy, výraznejším zlepšením je však dojazd až 520 kilometrov.
Najvýkonnejšia varianta „50“ dostáva motor aj na prednú nápravu, celkový výkonový výstup je na méte 299 koní a 472 Nm. Táto verzia už zrýchli na stovku za hot-hatch svižných 6.2 sekundy, maximálna rýchlosť je taktiež navýšená o 20 km/h na 180 km/h. Jej dojazd je však s hodnotou 488 kilometrov o niečo nižší, ako pri verzii „40“.
Podvozok a ďalšia technika
Čo sa jazdy týka, pri všetkých verziách Audi zaručuje rozloženie hmotnosti blízke „ideálu“ 50:50. Predná náprava využíva zavesenie McPherson, kým zadná náprava zase 5-spojové nezávislé viacprvkové zavesenie kolies. Obe zavesenia kolies sú súčasťou pomocného rámu. Rozchod kolies je 1 587 mm vpredu a 1 565 mm vzadu.
Na výber budú kolesá od 19 – 21-palcov. K dispozícii budú aj aerodynamické kolesá s plastovými krytkami. Predné pneumatiky budú mať šírku 235 mm, zadné 255 milimetrov. Všetky pneumatiky budú mať optimalizovaný nízky valivý odpor, len 21-palcové budú mať výnimku a používať športové obutie.
Brzdové kotúče na predných kolesách budú merať medzi 330 – 358 milimetrov. Na zadnej náprave budú prekvapivo použité brzdové bubny. Dôvodom je, že elektromobily po väčšinu času spomaľujú rekuperovaním energie, takže aby klasické brzdy rýchlo nehrdzaveli, rozhodlo sa Audi pre toto riešenie. Potešením bude aj tlačidlom úplne vypínateľná trakčná kontrola.
Nabíjanie
Verzie Sportback majú podobné údaje zrýchlenia, vďaka aerodynamickejšiemu tvaru však dosahujú jemne lepší dojazd. Hodnoty koeficientov odporu vzduchu cd sú 0.28 pri klasickom Q4 e-tron, kým verzia Sportback dosahuje hodnotu 0.26. Obe verzie vybavené 77 kWh batériou sa dokážu nabíjať výkonom do 125 kW, čo podľa Audi predstavuje dobitie dojazdu 109 kilometrov len za 10 minút.
Interiér je dizajnovo podobný Audi A3. Snaží sa byť komplexnejšie kvalitnejší, ako napríklad pri modeli ID.3 alebo ID.4 od VW, ktoré si zniesli kritiku pre svoju nižšiu kvalitu vzhľadom k veľkosti, a z toho usudzujúceho pocitu „exkluzívnosti“ viacerých novinárov iných médií.
Ceny
Model Q4 e-tron bude na Európske trhy uvedený v Júni 2021, s Q4 e-tron Sportback nasledujúcim neskôr v priebehu leta. Cenu Q4 35 na Slovensku predpovedáme približne 39 900 EUR (41 900 EUR bude stáť v Nemecku). Audi Q4 40 v Nemecku bude začínať na 47 500 EUR. Vrcholná verzia 50 bude štartovať na 52 900 EUR.
Foto: Audi