Priemerná Spotreba (ZIMA): 5.6l/100km
Dojazd (ZIMA): 803 kilometrov
Štvrtá generácia Škoda Octavia prichádza vo facelifte. Ten vylepšuje dizajn vozidla, infotainment, úsporu pohonov ako benzínových tak aj dieselových a ako som zistil malé úpravy nastali aj v kinematike podvozku. Testoval som verziu Top Selection TDI bez podvozku DCC. Húpal sa stále na predku tak ako predchodca? Alebo prišla zmena podobne ako pri novom Superbe. Poďme sa na to pozrieť.
Testovaný naftový motor 2.0 TDI SCR EVO 110kW / 150 koní je vybavený oceľovými piestami, ktoré majú teraz nižšie tepelné straty. Vstrekovací tlak je 2200 bar, turbodúchadlo má variabilnú geometriu lopatiek a teraz je motor emisne čistejší vďaka technológii TwinDosing. TwinDosing zaisťuje vstrekovanie AdBlue pred dva SCR katalyzátory, ktoré sú umiestnené v rade za sebou.
2.0 TSI ako dokonalý vrchol ponuky má vstrekovací tlak 350 bar a nový kompresný pomer 12.2:1, vďaka čomu je o 14 koní výkonnejší než predchodca. Rovnaká úprava je aj pri verzii RS, ktorá je vďaka tomu až o 20 koní silnejšia.
Základné benzíny 1.5 TSI sú pri spojení s DSG prevodovkou vybavené Mild-Hybridným pohonom. Absolútnou novinkou v tomto pohone je plachtenie vozidla jemným klesaním s vypnutým motorom, čím maximálne znižuje spotrebu paliva, ktorá je tak blízka pohonu TDI. Obe verzia motoru sú tiež vybavené vypínaním dvoch valcov ACT+.
Už pred faceliftom sa Octavia vyznačovala extrémne nízkym odporom vzduchu iba 0.24-0.25. Ten je teraz ďalej optimalizovaný vďaka viac aerodynamickému prednému nárazníku s veľkými tunelmi na jeho krajoch a o 9mm zväčšeniu v celkovej dĺžke vozidla. Aj napriek týmto vylepšeniam však odpor vzduchu neklesol, a to z dôvodu jedného zhoršenia. Po facelifte už Octavia nedisponuje aktívnymi klapkami pred chladičom, ktoré taktiež okrem optimalizácie chladenia pracovali ako aerodynamický element. Napriek tomu je však Octavia stále extrémne aerodynamická a vďaka tomu aj tichá a úsporná, a to aj vo veternom počasí.
Zimné spotreby sa pri normálnom jazdení pohybovali medzi 5.5 – 5.9l/100km. Pri kombinácii s dynamickejším jazdením a diaľnicou 6.4l/100km. S ohľadom na hmotnosť vozidla, ktorá je teraz 1541 kilogramov sa jedná o slušné spotreby, nie o veľa vyššie od 4.7l/100km udávaných výrobcom aj napriek čisto zimnému používaniu.
V ohľade koncepcie Octavia nikdy nebola šoférskym autom ako BMW alebo Alfa Romeo, kde vodič sedí skutočne ďaleko od predných kolies, pretože Octavia je celá o priestore a komforte. S ohľadom na toto však inžinieri nastavili podvozok optimálne a v jednom aspekte dokonca zlepšili, oproti pred-faceliftu. Vylepšením vnímam výraznejší uhol pozitívnej caster geometrie zavesenia prednej nápravy, ktorá núti auto (napriek tomu že je „váhou“ nahrnuté dopredu) oprieť sa pri nájazde do zákruty o vonkajšie zadné koleso viac než tomu bolo predtým.
Geometria zavesenia kolies využíva väčší negatívny odklon vzadu a výrazné pozdĺžne uchytenie toe-in, obvyklé pre autá s horšou koncepciou rozloženia hmotnosti pre lepšiu agilitu pri zmenách smeru. Keby mám niečo vylepšiť, tak by som odporučil ešte väčší negatívny odklon uchytenia predných kolies, nakoľko so súčasným nastavením prichádza aj napriek inak dobre zvládnutému nastaveniu podvozka ku nedotáčavosti pomerne skoro. To je ale všetko.
V testovanom exemplári bol prítomný štandardný podvozok. Bol som tak zvedavý či nastali zmeny obzvlášť pri pohupovaní prednej časti, ktorú som Octavii vždy vytýkal a preto odporúčal kúpu podvozka DCC. Toto charakteristické pohupovanie zotrvalo, ALE, prišlo mi o niečo lepšie zvládnuté, nie natoľko intenzívne ako predtým. A vďaka lepšiemu nastaveniu kinematiky prednej nápravy aj Octavia menej padá predkom do zoskokov či vlnoviek na ceste.
Štandardný podvozok tak stále odporúčam skôr pokojným vodičom. Tí ktorí hľadajú lepšiu kontrolu tela pri športovom zvezení musia aj naďalej siahnuť po adaptívnom DCC.
Jazdenie s Octaviou je celkovo proste príjemné a s Nemeckým puncom. Riadenie je precízne a tuhé s výbornou spätnou väzbou od vylepšeného zavesenia pedných kolies. Skvelá je aj spätná väzba cez sedadlo. Sedadlo je široké, pre naše stredoeurópske chrbáty. Posed je dostatočne nízky, síce sa sedí bližšie ku predným kolesám čo ovplyvňuje pocit z vjazdov do zákrut a ovplyvňovanie pohody vodiča (ktoré tu ale neguje mäkký predok auta).
Brzdový pedál je typický ostrý a s výbornou čitateľnosťou, rovnako tak akcelerátor. Pri dynamickej jazde je vytknutý skorý nástup nedotáčavosti veľmi dobre čitateľný cez volant, zatiaľ čo zadná časť aj napriek odchýleniu toe-in v zákrutách veľmi poslušne sedí a drží smerovú stabilitu.
Predovšetkým je však Octavia príjemná na dlhé trasy, ako vždy bola. Ticho v kabíne aj pri vysokých rýchlostiach je cenné, mäkký predok má výhodu na krátkych výtlkoch, kopčekoch a spojoch ktoré nádherne pohltí. K takejto jazde si pustíte slušné odhlučnenie Canton s 12 reproduktormi a spolu s rozsiahlym ambientným osvetlením aj osvetlením všetkých 4 miest na nohy je jazda večer niekam po Slovensku príjemná ako s akoukoľvek prémiou. V noci sa tiež hodia nové, o 40% silnejšie LED MATRIX svetlomety.
Ku tomuto pocitu estetiky sa pripájajú teraz aj bezproblémovo zvládnuté technológie konektivity bez jediného zaseknutia a krásne kvalitné cúvacie kamery. Pripojiteľnosť vo vozidle je taktiež na úrovni, so 4 USB-C konektormi v kabíne, bezdrôtovým nabíjaním, ktoré neprehrieva telefón a množstvom praktických odkladacích miest na fľaše vo dverách a dokopy až 6 odkladacích miest na menšie nápoje v stredovej časti kabíny. Interiér je tiež slušne zhotovený, príjemné materiály a žiadne vrzanie. Solídne.
Chýbať nesmie priestor vzadu ako v žiadnom inom kompakte aj s výborným komfortom. Priestor na nohy je podsvietený, na oknách sú roletky. Nechýbajú konektory na nabíjanie, stredový výduch klimatizácie, so špecifickým elementom na podlahe stredového tunelu až 4 držiaky na poháre, z toho dva samozrejme v sklápateľnej lakťovej opierke s priechodným prístupom do kufru. Liftback ponúka kufor s objemom 600 / 1555 litrov. Disciplína v ktorej je Octavia dominantná a jasnou voľbou ak nieto hľadá čím viac priestoru za svoje peniaze.
Facelift Octavia 4 sa podaril a kúpu odporúčam. Nielen vyzerá elegantnejšie, ale ešte viac posilňuje vo svojej všestrannosti, teda aspektu, ktorý Octaviu robí dekády tak pôsobivou ponukou na trhu. Ceny štartujú od 21 980€ pri novej výbave Drive 130. Testovaný exemplár vo verzii Top Selection vyjde na niečo cez 40 000€. Ľudové auto? Dozaista stále áno, rozsah cien a výbav je široký. Každý zákazník si nájde čo požaduje ako z hľadiska dizajnu a výbavy, tak z hľadiska motorov, podvozku a kolies. Tomu sa hovorí individualizácia.
Jednoducho skvelý All-Rounder.
Priemerná Spotreba: 5.0l/100km Cena od: 15 260€ (viac…)
Reálna Spotreba (ZIMA): 23.6kWh/100km Reálny Dojazd (ZIMA): 368.6km (viac…)
Hodnotenie: 10/10 Cena od: 22 540€ (viac…)
Hodnotenie: 8/10 Priemerná spotreba v teste: 6.8l/100km (viac…)