Spotreba: 8.1l/100km
Dojazd: 827 kilometrov
Kia Sorento je na Slovensku veľmi obľúbené rodinné auto. Je to auto, ktoré pôsobí tak nejak americkým dojmom z rodinného auta, než európskym. Vo svojej 4. generácii prichádza jej facelift. Ten sa zameral na zjednotenie dizajnového jazyka značky, takže nové Sorento je vzhľadovo veľmi blízke elektrickému súrodencovi EV9. Prináša tiež nové farby, nové rozhranie multimédií vozidla ako aj ekologické materiály, ktorými sú umelá koža a recyklovaný PET ako náhrada štandardných látkových poťahov. Praktickou novinkou je aj automatické zatváranie dverí kufra opustením detekčne vymedzeného priestoru za vozidlom.
V oblasti motorov Kia Sorento utvrdzuje prístup ku udržateľnosti vďaka Hybridu a PHEV, avšak ponúka aj rokmi overenú klasiku, a to testovaný diesel 2.2 CRDi v spojení s pohonom AWD a 8-stupňovým automatom. Diesel ponúka 194 koní a 440Nm krútiaceho momentu dostupného medzi 1750 – 2750 ot. Pri hmotnosti 1929 kilogramov to znamená pre vozidlo 100 koní/tonu, čomu je úmerná aj dynamika vozidla. Nameral som zrýchlenie na 100km/h za 8.6 sekundy a maximálnu rýchlosť 200 km/h. Pohon AWD je od spoločnosti Dynamax a prevodovka je navrhnutá spoločnosťou Hyundai Transys, jedná sa o 8 stupeň s meničom krútiaceho momentu. Vďaka 8 stupňom točí Sorento na diaľnici iba ležérnych 2000 otáčok.
Telo Sorenta má hranatejší dizajn pre ktorý nemá aj napriek snaživej práci inžinierov tak dobrú aerodynamiku ako veľa jeho konkurentov. Hodnota 0.32-0.33 nie je tak dobrá ako kategóriu vedúca Škoda Kodiaq či VW Tayron s odporom vzduchu 0.28Cd. Z tohto dôvodu je spotreba vozidla pri každodennom používaní vyššia než u konkurencie. Týždenný priemer v zime dosiahol 8.1l/100km. Jednotlivé jazdy ale možno jazdiť za 6-6.6l/100km. Vysokú spotrebu vozidlo naberá na diaľnici, kde sa koeficient odporu vzduchu prejaví najviac a Sorento tam spotrebúva 8.4-8.8l/100km.
Z pohľadu koncipovania vozidla Sorento uprednostňuje priestor pre rodinu. Aj preto je vodič usadený viac vpredu, než by bol pri šoférsky zameranom vozidle. Tomu odpovedá aj nastavenie zavesenia, ktoré eleminuje negatívne vplyvy tohto uloženia posádky. Vpredu využívajúce vysoký uhol pozítivneho casteru, ktorý núti auto sa pri prejazde zákrutou oprieť o vonkajšie zadné koleso. Zadné kolesá zase pre tento účel majú vyššiu negatívny odklon zavesenia a pozdĺžne odchýlenie toe-in, vhodné aj pre rotáciu zadnej časti, avšak taktiež váhou vozidla, ktoré sa o toto koleso oprie sa v danom momente mení na neutrálny alebo toe-out a tak dokáže poskytovať výbornú stabilitu zadnej časti.
Sorento nevyužíva adaptívne tlmiče, ale pasívne tlmiče technológie FSD (Frequency Selective Damping) od spoločnosti Mando, ktorá je OEM dodávateľom pre KIA. Tieto tlmiče sú výborné, pretože pri normálnej jazde sú aj s 20″ kolesami príjemne komfortné ale bez plavnosti vozidla, kým potom pri dynamickej jazde stuhnú, nedovoľujú veľké náklony karosérii a taktiež krásne filtrujú nerovnosti krajníc. Váhu síce neskrývajú tak ako Adaptívne tlmiče, ale na konci dňa to nevadí, šofér potrebuje cítiť hmotu, ktorú ovláda a jej pohyby v dostatočnej intenzite.
Z jazdnej stránky tak možno vytknúť iba viac prednú a privysokú šoférsku pozíciu aj v najnižšom nastavení sedadla a dopadanie na predok spôsobené ťažkým motorom CRDi. Inak zákrutami jazdí Sorento stabiltne, precízne, správaním korektne, takže sa jedná o veľmi dobre jazdiace rodinné SUV.
Pre rodinu je Sorento ale dokonalým SUV, snáď najlepším spomedzi konkurencie. Najviac ma zaujal vo dverách integrovaný držiak na nápoj, čo je najviac originálne riešenie aké som videl v súčasnej generácii tejto kategórie. Nechýbajú ani roletky na oknách, samostatné ovládanie klimatizácie a vyhrievania zadných sedadiel, USB-C konektory na nabíjanie, 12V zásuvka, rozľahlé panoramatické okno a pre ruku sklápateľná lakťová opierka s ďalšími dvomi integrovanými držiakmi. Prím hrá Sorento aj v oblasti komfortu posedu v druhom rade. Ten možno posúvať pozdĺžne a nastavovať možno aj sklon posedu, ktorý vie byť veľmi komfortne naklonený dozadu.
Život v treťom rade je taktiež najlepším v triede. Ani tu cestujúcim nechýbajú USB konektory, samostatné ovládanie intenzity fúkania klimatizácie ak aj držiaky na nápoje pod oknom. Aj v sedemmiestnom usporiadaní ponúka stále Sorento 179 litrov batožinového priestoru, pri klasickom je to medzi 616-660 litrov v závislosti od posunu lavice sedadiel druhého radu.
Facelift štvrtej generácie Kia Sorento hodnotím veľmi pozitívne a rozumiem, prečo je na našich cestách tak častým úkazom. Je to najmä extrémne praktické rodinné auto, ktoré jazdí komfortne aj dostatočne agilne a bezpečne aj v krízových momentoch vďaka dobrému nastaveniu podvozka.
Vyššia spotreba znamená nižší dojazd aj napriek objemnejšej nádrži než má konkurencia a to až 67 litrov, ktorá dáva Sorentu dojazd 827 kilometrov. Taký Kodiaq z 57 litrovej nádrže zájde až 838 kilometrov. Takže čo sa pohonných hmôt a dojazdu týka jedná sa o slabšiu stránku Sorenta a to najmä pre jeho vysoký koeficient odporu vzduchu, ktorý sa prejaví najmä na diaľnici.
Pri dosiahnutých spotrebách s motorom CRDi by som sa zamýšľal aj nad klasickým Hybridom s výkonom 213 koní, ktorý bude úspornejší najmä v meste. To najmä z dôvodu, že je dynamicky, nádržou aj cenovo blízky motoru CRDi, pritom v meste bude mať lepšiu spotrebu ako Diesel, obzvlášť pri chladných ránach.
Priemerná Spotreba (ZIMA): 6.4l/100km Priemerný Dojazd: (ZIMA): 625 kilometrov (viac…)
Priemerná Spotreba (ZIMA): 15.3kWh/100km Reálny Dojazd (ZIMA): 175 kilometrov (viac…)
Priemerná Spotreba: 7.2l/100km Dojazd na nádrž: 791kilmetrov (viac…)
Škoda Superb je jednoducho vlajková loď, a inak tomu nebude aj keby príde akokoľvek veľké…
Priemerná Spotreba (ZIMA): 5.6l/100km Dojazd (ZIMA): 803 kilometrov (viac…)