Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle. Mazda 2 je stálicou, ktorá vždy ponúkala skutočnú kompaktnosť, jednoduchosť ale nadovšetko potešenie z jazdy.
Inak tomu nie je ani pri jej modelovom roku 2024. Svojim tvarom vysokej kvapky síce nevyzerá najšportovejšie, všetky ostatné technické a koncepčné aspekty vozidla sú však zvládnuté ideálne pre jazdné vlastností.
Ake sú zmeny novinky?
Nová Mazda 2 má zmenenú najmä prednú mriežku chladiča s kontrastným elementom. Nová predná mriežka je plná, zlepšujúc obtekanie vzduchu okolo prednej časti vozidla. Vzadu možno nájsť opäť kontrastný element žltej farby.
Iné novinky zahŕňajú hlavne nové farby, najmä krásnu Pastelovú Modrú.
Poďme na techniku
V oblasti riešenia koncepcie vozidla snáď neexistuje lepšie vozidlo v triede. Aj napriek krátkej dĺžke sedí vodič extrémne ďaleko od predných kolies, vycentrovaný vo vozidle. Samozrejme takéto riešenie zmenšuje priestor pre zadných pasažierov, tieto miesta sú však obvykle pre deti alebo núdzové, takže to absolútne nevadí.
Vysoký uhol pozitívneho casteru zavesenia predných kolies spôsobuje výrazne opieranie sa o zadné vonkajšie koleso, tak ako to je z jazdnej stránky ideálne.
Geometria kolies zase disponuje výraznými negatívnymi odklonmi do písmena A na oboch nápravách. Väčší uhol je však na zadných kolesách. Tie majú tie odchýlenie toe-out zaručujúce stabilitu zadnej časti v zakrutách.
Motor
Pod kapotou je mild-hybrid 1.5 SkyActiv s kompresným pomerom ohromujúcich až 15:1. V tomto prípade s 90 konskými silami. V silnejšom až 115 konskými silami. Aj 90 koní dokáže s tonu vážiacim autom slušne hýbať v spojení s brilantným 6 stupňovým manuálom. Tým najkrajším na motore je jeho čistý mechanický zvuk a milovanie otáčok s ktorých rastom sa stále viac zobúdza a dáva z dynamického hľadiska. Taktiež možno od neho čakať nezničiteľnú spoľahlivosť, žiadne turbo, žiaden problém.
Zaujímavosťou je že práve Mazda 2 má najdlhší 6 stupeň a točí tak na diaľnici najnižšie otáčky (iba 2200) spomedzi benzínových vozidiel Mazda. Dovoliť si to inžinieri najmä vďaka nízkej hmotnosti vozidla.
Z tohto dôvodu je spotrebu možno označiť nijak inak než za brilantú. Diaľnica pri 130-140 za 5.7l/100km. Priemerne dlhodobo za 5-5.1l/100km.
Aj pri nádrži s objemom 44 litrov to znamená reálny dosah 880 kilometrov.
Každodenné jazdenie
Pri všednom jazdení teší prítomnosť Mild Hybridného ústrojenstva. Vďaka nemu netreba v premávke jemne dobrzďovať nohou, stačí pustiť plyn a rekuperáciou si auto pribrzdí.
Samozrejme druhou a základnou výhodou je odľahčovanie motora aj trakčnej batérie, ktorú zároveň v prípade potreby systém vie aj dobyť. Mild-hybrid je druhým dôvodom, prečo je celkový pohon Mazda 2 tak úsporný.
V oblastí komfortu teší vycentrovaná pozícia vodiča v pozdĺžnom smere. Tento posed ďaleko od predných prispieva komfortu na našich často nepohodlných cestách a rovnako aj podporuje jazdecký pocit kontroly nad vozidlom.
Výška posedu je v rámci vysokého tvaru vozidla primerane nízka, avšak vedel by som si ešte predstaviť sedieť o malý kúsok nižšie.
Daľším pozitívom je ticho vo vozidle a to aj v tejto nižšej testovanej výbave. Aj na diaľnici je hlučnosť hlavne v oblasti A pilierov primeraná pre slušnú konverzáciu, na rozdiel od takej Toyoty Yaris napríklad.
V zákrutách je to radosť.
Pri športovom jazdení Mazda 2 očarí najviac zo svojej triedy. Aj napriek svojmu úzkemu a vyššiemu tvaru karosérie v zákrutách sedí perfektne, doručuje vodičovi výborný šoférsky pocit nad vedením vozidla. Do toho sa zapája snáď najlepšie radenie v triede 6 stupňovej manuálnej prevodovky spolu s ľahkou spojkou, ktorá urýchľuje každé preradenie. Riadenie je tuhé s primerane krátkym prevodom, extrémne precízne a komunikatívne a „obyčajné“ ľudové auto.
Mazda 2 je malé auto, ktoré starým analógovým spôsobom vytvára úsmev na tvári majiteľa pri každom kuse kľukatej cesty.
A čo praktická stránka?
Kufor 280 litrov síce nepatrí medzi velikánov, na každý deň však plne stačí. Interiér je analógový, teda synonymom pre dokonalú ergonómiu. Tú ešte znásobuje, ako jediný v triede medzi dostupnými autami rotačný ovládač infotainmentu a multimédií. Táto samotná funkcia je už dôvod prečo by som Mazdu 2 uprednostnil pred ktorýmkoľvek z jej rivalov.
Najlepšie auto v triede?
Určite subjektívne áno. Mazda 2 je auto koncipované na vodiča a spojenie s ním. Kto hľadá priestor a praktickosť, nech si kúpi iné. Kto však hľadá prirodzený zážitok z jazdy, spojený s prémiovým spôsobom ovládania infotainmentu a nepriestreľnou spoľahlivosťou vďaka atmosférickému motoru ktorý sa otáčkami stále len zobúdza, pre toho bude Mazda 2 dokonalá. A pre mňa dozaista je. Ak by sa ma niekto pýtal na najlepšie auto v triede B, odpoveďou je Mazda2.