Cena modelu od: 27 120€
Stály pohon 4×4, Manuálna prevodovka, ovládanie infotainmentu otočnými ovládačmi, dizajn, kvalita zhotovenia, cena
Krátky 6 prevodový stupeň na diaľnici=hlučnosť, typické jazdné vlastnosti stredne veľkého SUV pri rychlej jazde,
Mazda CX-5 s manuálom môže pre hodnoverného fanúšika SUV znieť odpudzujúco, predsa v SUV si už človek nechce radiť ale chce mať nejaký ten ako to ľudia volajú „komfort“. Mazda je však Mazda, nie Hyundai, Mazdy sú autá pre ľudí, ktorí radi šoférujú a tak toto mechanické prepojenie poskytujú aj majiteľom stredne veľkého SUV CX-5.
Mazda CX-5 patrí medzi staršie modely značky. Aktuálne už je to facelift druhej generácie, ale nebyť informácie na internete a iných svetiel, človek by si to ani nevšimol, pretože hlavné proporcie auta zostali takmer nezmenené. Posledný facelift priniesol po vizuálnej stránke najmä nový podpis predných aj zadných LED svetiel. Tie predné svojim dvojitým C podpisom pripomínajú niektoré modely BMW.
Vozidlo bolo v druhej najnižšej výbave Advantage, napriek tomu mu však po stránke komfortu nič podstatné nechýbalo. Jediné čo jej pri všednom povšimnutí chýbalo boli kožené sedadlá, ešte aj to však v zimných mesiacoch považovať skôr za výhodu ako nevýhodu.
Inak tu bolo všetko, head-up displej, 360 stupňová kamera, asistenti z každej strany, aj pri cúvaní, tempomat, síce či už adaptívny si nepamätám, pretože ho nepoužívam.
Čo je však v interiéri Mazda podstatné, boli tu na stredovej konzole dva božské otočné ovládače, ktorými sa ovláda širokouhlý stredový displej ktorý sa sem aktualizoval z novších vozidiel Mazda. Už len tieto dva ovládače sú svojou použiteľnosťou tak úžasné, že robia Mazdu CX-5 subjektívne oproti konkurentom ako Škoda Karoq alebo Hyundai Tucson o triedu lepším autom.
Po motorickej stránke tu samozrejme človek nenájde benzínový motor s turbom, ten je dostupný len v USA. Pod kapotou bil extrémne efektívny dvojliter s výkonom 165 koní a 213 Nm, ktorý poháňal všetky kolesá stálo cez 6 stupňový manuál.
Mazda važila podľa DIN len 1613 kilogramov, čo je na SUV tejto veľkosti so stálym pohonom všetkých kolies dobrý údaj. Stále to však je nejaká dosť vysoká hmotnosť a tú nemožno oklamať. Aj kvôli tomu sa spotreba v meste pohybovala na hranici 8.5 l/100km, pri plne naloženom aute a diaľničnom presune bola 8.4 l/100km. Najnižšia dosiahnutá spotreba bola 6.8 l/100km.
Počas jazdy na diaľnici potrápilo kratšie sprevodovanie prevodovky, pre ktoré točil motor dosť vysoké otáčky (3500 pri 130 km/h) a bolo ho celkom výrazne počuť v kabíne. Dynamika je dostačujúca, ale nie práve rapídna. Z 0-100 km/h auto zrýchli za rovných 9 sekúnd.
Inak je používanie SUV s manuálom rovnaká zábava ako pri iných vozidlách Mazda s manuálnou prevodovkou. Jednoducho je radosť s ňou pracovať, dráhy sú krátke, presné a s príjemným mechanickým cvaknutím. Spojka je nastavená tak akurát na príjemné rozjazdy bez toho aby bola ťažká, ako vo vozidlách Škoda napríklad.
Riadenie je typická Mazda, komunikatívne a presné, tuhosťou patrí medzi tie tuhšie. Podvozok Mazdy CX-5 AWD sa skladá zo zavesenia MacPherson vpredu a Multilink vzadu. Kým jazda je o niečo tuhšia ako v iných konkurenčných SUV, z auta je cítiť, že na Mazdu je nejaké mäkšie, ako sme zvyknutí.
Pri rýchlej jazde v zákrute v strede ktorej je skok/vlnovka bolo cítiť už pri 140 km/h že to auto dosť citeľne rozhodilo, auto vyskočilo dosadlo na zadok čo je fajn, ale kývalo sa aj do boku, jednoducho pôsobilo nervózne. Nejedná sa však o nič špecifické, ale o častú charakteristiku stredne veľkých SUV. Mazde by v správaní v zákrutách jednoznačne pomohlo lichobežníkové zavesenie vpredu a tvrdšie pružiny. Na zvyčajné jazdenie a výlety pri zvyčajnom slovenskom jazdnom štýle je však auto perfektné, bezpečné a skvelo ovládateľné.
Vzadu je miesto skutočne požehnane, hlavne na hlavu, na kolená je to tiež v poriadku. Nechýba tu sklápateľná laktová opierka, výduchy ventilácie aj konektor na nabíjanie. Za zadnými sedadlami je kufor s objemom 522/1638 litrov, čo je plne postačujúce.
Mazda CX-5 je špecifickým autom pre špecifického zákazníka. Neponúka zbytočné typy pohonu ako plug-in hybrid, ponúka svojou efektívnosťou skvelý motor, a keďže nemá ani turbo, možno predpovedať že to je „držák“, proste auto, s ktorým jazdíte a jazdíte, a vykonávate klasický servis.
Okrem toho interiér pôsobí prémiovejšie ako v konkurentoch, nielen kvalitou zhotovenia, ale aj rozložením ovládacích prvkov. Jazda autom a pocit na mieste vodiča je dobrý a jazda s autom s manuálom v ruke je aj v SUV na nezaplatenie a keď si chce aj pán otec trochu zajazdiť vyčarí úsmev na tvári.
Jedná sa o veľmi dobré SUV. Kto chce turbo, nech siahne po 2.2l dieseli, a kto chce ešte viac benzínových koní, môže siahnuť po 2.5, ktorá ich má 194, samozrejme sa treba pripraviť, že si o trochu viac aj vypýta.
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…